W ostatnim czasie obserwujemy spadek ilości ofert pracy zdalnej oraz trend powrotu do biur, szczególnie wśród większych korporacji (np. Amazon, Apple czy nawet – paradoksalnie – Zoom, czyli główne narzędzie do pracy zdalnej, które miało swój peak podczas stanu epidemii, podczas której wszyscy dostali polecenie pracy zdalnej), które często wyznaczają trendy w zarządzaniu.
Choć praca zdalna niesie za sobą pewne wyzwania, w tym poście chcielibyśmy się bliżej pochylić nad tym, czy aby na pewno warto zmuszać pracowników do rezygnacji z pracy zdalnej.
Być może rezygnacja z pracy zdalnej nie jest jedynym, słusznym rozwiązaniem? Co możesz stracić zmuszając pracowników do rezygnacji z pracy zdalnej?
Dlaczego firmy decydują się na porzucenie pracy zdalnej?
Najczęściej wymieniane powody to, aby zaprzestać wykonywanie pracy zdalnej, to:
większa produktywność, wynikająca z większej kontroli tego, czy pracownik faktycznie pracuje,
lepsza jakość kontaktów między pracownikami i sprawniejsza komunikacja.
Czy faktycznie powrót do biura jest jedynym rozwiązaniem? Analiza powodów rezygnacji z pracy zdalnej
Praca z biura nadal może się wydawać „jedynym słusznym i skutecznym” sposobem pracy. W końcu praca zdalna to dla nas nadal nowość, która została nam niejako narzucona podczas pandemii. Niestety, ale rynek pracy ma to do siebie, że zmienia się bardzo dynamicznie i wymaga adaptacji do nowości. Coraz częściej to my, jako pracodawcy, musimy iść na kompromisy, żeby przyciągać najlepsze osoby i sprawić, żeby chciały z nami zostać na dłużej.
W związku z tym zastanówmy się, na ile rezygnacja z pracy zdalnej wydaje nam się rozwiązaniem przez przyzwyczajenie, a na ile faktycznie jest rozwiązaniem powyższych problemów?
„Większa produktywność” wynikająca m. in. z większej kontroli nad tym, czy ktoś faktycznie siedzi i pracuje
W Internecie znajdziemy sprzeczne badania na temat produktywności osób pracujących w pełni zdalnie. Pamiętajmy jednak, że temat nie jest zerojedynkowy i wszystko zależy od danej grupy badanej, jej branży, stanowiska, środowiska pracy, itd. Przed podjęciem decyzji warto pochylić się konkretnie nad Twoją firmą i tym, czy faktycznie produktywność uległa zmniejszeniu, czy może jest ona mniej „namacalna” przez stare przyzwyczajenia.
Oczywiście znajdą się osoby, które nie umieją najzwyczajniej zorganizować pracy własnej będąc w domu. Jednak powoływanie się na pojedyncze przypadki, przyzwyczajenia czy przekonania nie jest przekonujące i krzywdzi w szczególności osoby, które świetnie się czują w pracy zdalnej i są tak samo albo bardziej efektywne. Zastanów się również, czy współpraca niepoparta żadnym zaufaniem i konieczność kontroli to aby na pewno dobre fundamenty, na których warto budować relacje z pracownikiem. Jak ma na to spojrzeć osoba, która zawsze dowozi zadania na czas i najzwyczajniej lubi ciszę, spokój oraz brak konieczności dojazdów?
Ważne jest, żeby mierzyć efektywność pracy zdalnej wykonywaniem konkretnych celów w konkretnym czasie. Masz wtedy idealny wymiernik, czy ktoś na zdalnym jest efektywny – i nawet nie musisz wnikać, czy zdążył w międzyczasie nastawić pranie lub ugotować obiad. W biurze w tym samym czasie mógłby ucinać sobie pogaduchy z innymi. Co to za różnica, dopóki efekt jest ten sam lub lepszy?
Lepsza jakość kontaktów i komunikacji
Ciężko zaprzeczyć, że relacje face-to-face mają inną jakość niż te nawiązywane online. Jest to na pewno dobrym powodem, żeby umożliwić spotkania w biurze, a nie do nich zmuszać. Weź pod uwagę, że nadal w Twojej firmie mogą być osoby, które fajnie dogadują się z zespołem w formie online i… to im wystarcza. Nie każdy ma potrzebę budować bliskie relacje ze współpracownikami, a robienie tego w sposób wymuszony nie da na pewno zamierzonego efektu.
Zadaj sobie pytanie: PO CO rezygnować z pracy zdalnej?
Bez dobrego uzasadnienia pracownicy i tak nie będą chcieli wrócić do biura. Osobiste przekonania i przyzwyczajenia nie są wystarczające, aby pracownicy porzucili pracę zdalną. Przed podjęciem decyzji o porzuceniu pracy zdalnej nie możesz ignorować potrzeb pracowników. Twoi współpracownicy na pewno docenią, że jesteś pracodawcą, który słucha ich potrzeb i ceni ich samodzielność w organizacji pracy własnej.
Co tracisz zmuszając pracowników do rezygnacji z pracy zdalnej?
Przede wszystkim wartościowych współpracowników, którzy cenią sobie elastyczność, oszczędność czasu lub mieszkają w mniejszych miejscowościach, daleko od biura 🙂
Coraz więcej osób podczas naszych rozmów rekrutacyjnych, jako powód poszukiwania nowej pracy, podaje przymus pełnego powrotu do biura lub obecności w nim kilka dni w tygodniu. Są to osoby, których praca na spokojnie może być wykonywana w trybie zdalnym, a jednak zostały pozostawione bez wyboru. Czy chcesz, żeby dobrzy współpracownicy poszli do konkurencji bez wyraźnego uzasadnienia?
Wiele osób podczas stanu zagrożenia epidemicznego i przez polecenie wykonywania pracy zdalnej – dosłownie – „ułożyło sobie pod nią życie”. Wykorzystali np. brak konieczności mieszkania w większym mieście i teraz musieliby poświęcić bardzo dużo czasu na dojazd do biura. Mają swoje home office które pozwalają im się w pełni skupić i są przyzwyczajeni do wygód pracy zdalnej.
Praca zdalna ma nadal wymierne korzyści dla Twojej firmy – mniejsza konieczność brania dni wolnych (jeżeli pracownik może w trakcie pracy wyjść na kilka godzin, przykładowo, załatwić swoje sprawy) czy niższe koszty utrzymania biura. Masz również większy dostęp do specjalistów, ponieważ nie musisz ograniczać się do konkretnej lokalizacji. Nie musisz się przejmować, czy biuro znajduje się przy dotychczasowym miejscu pracy pracownika i adresem zamieszkania pracownika.
Czy jest złoty środek? Rozważ pracę hybrydową
Co możesz zaproponować zespołowi, który reaguje buntem na polecenie pracodawcy o powrocie do biura? Wybór. Tryb hybrydowy jest jakąś opcją, ale wymagana obecność w konkretnym wymiarze czasu nadal krzywdzi osoby, które do biura mają bardzo daleko lub z innych powodów obecność w nim jest utrudniona.
Jeżeli jako jedną z opcji rozważasz model hybrydowy, miej konkretne argumenty i wymierne korzyści bezpośrednio dla swoich pracowników. Testuj, czy faktycznie przynosi to zamierzone rezultaty i korzyści dla Twojej firmy.
Najlepiej zacząć od pojedynczych dni, gdzie pracownik może przyjść do biura w konkretnym celu – przykładowo, aby odbyć wspólne spotkanie projektowe. Dzięki temu możesz wywołać naturalną potrzebę spotkania się face-to-face i zadbać o balans między elastycznością a dbaniem o jakościowe kontakty. Pamiętaj, żeby zapewnić pracownikom odpowiednie warunki lokalowe i techniczne do kooperacji – wspólnej burzy mózgów, żeby najlepiej wykorzystać ten czas. Zmniejszasz dzięki temu ryzyko, że dobrzy pracownicy najzwyczajniej zaczną szukać innej pracy, która da im możliwość pracy elastycznej i umożliwia pracę zdalną.
***
Organizacja pracy zdalnej niesie za sobą specyficzne wyzwania. Jednak obecna sytuacja na rynku pracy wymaga adaptacji do nowości, aby zatrzymać u siebie w szczególności najlepszych pracowników, którzy cenią sobie wygodę pracy zdalnej.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w podjęciu decyzji, czy praca zdalna jest dobrym wyborem dla Twojej firmy lub organizacji pracy Twojego zespołu – skontaktuj się z Nami za pomocą poniższego formularza. Podczas krótkiej, darmowej konsultacji doradzimy Ci, czy praca zdalna będzie odpowiednia dla Twojej firmy oraz jak możesz ją zorganizować, aby praca zdalna przynosiła zamierzone efekty.
Dowiedz się więcej na temat Naszych usług, które obejmują doradztwo odnośnie trybu pracy i organizacji pracy zdalnej zespołu: