Candidate Experience w procesie rekrutacji IT. Jak zapewnić dobre doświadczenia kandydatów z procesu rekrutacji?

Czym właściwie jest Candidate Experience?

Candidate Experience to inaczej doświadczenie kandydata w trakcie procesu rekrutacji do Twojej firmy. Doświadczenia kandydatów są istotne nie tylko w przypadku osób, które postanowisz zatrudnić. Powinieneś zadbać o to, aby każda osoba zaangażowana w proces rekrutacji miała pozytywne wrażenia odnośnie Twojej firmy. W poniższym artykule tłumaczę, po co i jak zadbać o dobre doświadczenia potencjalnego pracownika w trakcie rekrutacji specjalistów IT.

Pozytywne doświadczenie potencjalnych pracowników nie musi od Ciebie koniecznie wymagać wiele wysiłku, dlatego przedstawiam proste sposoby, jak pozostawić dobre wrażenie po procesie rekrutacji – nawet w przypadku osób, które nie podejmą z Tobą współpracy.

Po co dbać o dobre doświadczenia kandydatów (Candidate Experience)?

Wizerunek firmy i Employer Branding

Tak samo jak zapewne dbasz o swój wizerunek w oczach klientów, tak samo powinieneś dbać o swój wizerunek w oczach kandydata, w procesach rekrutacyjnych – wbrew pozorom, jedno z drugim jest mocno powiązane.

Przede wszystkim, według badań, niezadowolony kandydat nie tylko nie będzie chciał w przyszłości do Ciebie aplikować ponownie, ale też nie skorzysta z usług Twojej firmy. Poza tym, kandydat z dużym prawdopodobieństwem ma w swoim bliskim gronie osoby, które są Twoją grupą docelową w procesach rekrutacyjnych. Pozytywne doświadczenie kandydata sprawia, że chętnie poleci Cię, przykładowo, swoim znajomym, natomiast niezadowolona osoba będzie odradzać Twoją firmę. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że już w trakcie jednego procesu rekrutacji masz do czynienia ze sporą grupą osób, która ocenia również Ciebie i Twoją firmę – już po jednym takim procesie masz szerokie grono adwokatów lub krytyków Twojej firmy.

Nie możemy również nie wspomnieć o portalach, gdzie kandydaci mogą publikować swoje opinie na temat pracodawców. W wyszukiwarce, po wpisaniu nazwy Twojej firmy, strona z opiniami będzie również wysoko się wyświetlać. Mogą na nią trafić nie tylko kandydaci, ale też klienci. Jeżeli zaniedbasz doświadczenia kandydata w trakcie swoich procesów rekrutacji, szybko możesz uzyskać negatywne opinie na portalach o pracodawcach, które wpłyną na Twój wizerunek.

Długotrwałe relacje mogą owocować w przyszłości

W trakcie naszych rekrutacji często wracam do osób, z którymi tym razem nie podjęliśmy z jakiegoś powodu współpracy (oczywiście, musi to być inny powód niż wyraźny brak koniecznych kompetencji lub inna kluczowa kwestia). Zdarzało nam się po kilku miesiącach zatrudnić taką osobę bez konieczności prowadzenia całego procesu rekrutacyjnego. Gdybyśmy nie dbali o dobre doświadczenia kandydata, taka osoba nie byłaby dłużej zainteresowana współpracą z nami.

Dlatego właśnie warto utrzymywać długotrwałe relacje z kandydatami i nie zamykać sobie ścieżki do współpracy w przyszłości. Kandydaci nie tylko będą pozytywnie wypowiadać się na temat Twojej firmy, ale również oszczędzisz potencjalnie czas i pieniądze na prowadzenie całego procesu rekrutacyjnego od zera, a kandydat chętnie zaaplikuje ponownie do Twojej firmy.

Kandydaci podnoszą swoje wymagania względem pracodawców

Kandydaci wymagają coraz więcej od procesów rekrutacji. Są krytyczni wobec tego, jak potencjalny pracodawca dba o pozytywne Candidate Experience. Nie obawiają się mówić publicznie o firmach, które nie traktują poważnie doświadczeń kandydatów.

Dlatego tak istotne jest, aby dbać o jakość swoich procesów rekrutacyjnych. Być może nie odczujesz tego od razu, ale w niedalekiej przyszłości, jeżeli nie zadbasz o pozytywne Candidate Experience, Twój wizerunek może mocno ucierpieć i napotkasz problemy nie tylko rekrutując, ale też podejmując potencjalne współprace z klientami.

Jak dbać o dobre doświadczenia kandydatów (Candidate Experience)?

Już na etapie przygotowywania Candidate Persony – jasne kryteria i wymagania

Istotne jest, aby określić jasne wymagania względem kandydata. Dzięki temu na dalszych etapach będziesz dokładnie wiedział, na co zwracać uwagę i jak przygotować dalsze kroki (zadanie, oferta pracy…). Wpłynie to pozytywnie na szybkość i skuteczność procesu rekrutacji. Jeżeli będziesz wiedział, jakie są dokładnie kryteria i oczekiwania, unikniesz zamieszania, niepotrzebnego angażowania niedopasowanych osób i ostatecznie rozwlekających się procesów rekrutacji. Przeczytaj więcej o Candidate Personie.

Oferta pracy – zawrzyj wszystko, co najważniejsze

Ogłoszenie rekrutacyjne powinno zawierać wszystkie najważniejsze informacje z perspektywy potencjalnych kandydatów, ale też krótko przedstawiać Twoją firmę. Dobrze napisane ogłoszenie wpływa pozytywnie na wizerunek, ale też zapobiega zamieszaniu na dalszych etapach, np. w przypadku, gdy kandydat dopiero na końcu dowiaduje się, że proponowane wynagrodzenie nie jest dla niego satysfakcjonujące, albo forma umowy. Przeczytaj więcej o tym, jak napisać dobrą ofertę pracy.

Formularz aplikacyjny – jak najkrótszy

Formularz aplikacyjny nie powinien być przede wszystkim zbyt długi. Wiele osób przez to zrezygnuje z aplikowania albo będzie najzwyczajniej sfrustrowana. Formularze gdzie trzeba „przepisać swoje CV” są raczej traktowane prześmiewczo. Wystarczy, że poprosisz o załączenie CV, podanie e-maila/nr telefonu oraz dopytasz o oczekiwania względem wynagrodzenia, umowy i dostępność do rozpoczęcia współpracy. Takie formularze nie są zbyt długie, ale zapewniają najważniejsze informacje dla rekrutera na etapie prescreeningu CV.

Rozmowa rekrutacyjna – nie przesłuchanie, a rozmowa

Rozmowa rekrutacyjna nie powinna sprawiać wrażenia „przesłuchania”. Kandydaci są raczej przyzwyczajeni do przechodzenia na „Ty” w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej i cenią sobie nieformalną komunikację. Opowiedz również nieco o firmie i daj przestrzeń kandydatowi na zadawanie pytań odnośnie informacji, które z jego perspektywy są istotne. Przeczytaj więcej informacji o rozmowach rekrutacyjnych.

Feedback – pamiętaj o informacji zwrotnej

Informację zwrotną powinna otrzymać przynajmniej każda osoba, którą zaangażowałeś w choć jeden etap rekrutacji dalszy niż przesłanie CV. Kandydaci bardzo zwracają uwagę na obecność feedbacku i jeszcze bardziej cenią, kiedy dostaną sprawnie informację zwrotną. Przekazywanie feedbacku ze strony rekrutera może być czasochłonne, dlatego warto skorzystać z opcji choć częściowej automatyzacji tego procesu. Dobrze jest być również w bieżącym kontakcie i informować o ew. przedłużeniu procesu rekrutacji lub zakończeniu procesu rekrutacyjnego. Więcej na temat informacji zwrotnej pisaliśmy tutaj.

Ilość etapów – im mniej, tym lepiej

2-3 etapy to maksimum, do którego powinna się ograniczyć rekrutacja. Długie i czasochłonne procesy zniechęcają kandydatów, a konkurencja może Cię wyprzedzić ze złożeniem oferty pracy danej osobie – dlatego czas oczekiwania nie powinien być zbyt długi.

Zadanie rekrutacyjne – nie nadużywaj pracy kandydatów

Staraj się, aby zadanie nie było zbyt czasochłonne. Nie powinieneś również dawać zadań typu wykonanie pracy, którą normalnie byś zlecił komuś płatnie. Kandydaci patrzą na to krytycznie i często najzwyczajniej odmawiają wykonania takiego zadania.

Jak mierzyć Candidate Experience? Badanie Candidate Experience

Candidate Experience wyraża się przede wszystkim w ilości osób, które mają pozytywne odczucia po odbyciu rekrutacji w Twojej firmie, czyli zdecydowały się aplikować ponownie mimo niepodjęcia współpracy poprzednim razem i zaakceptowały Twoją ofertę współpracy.

Możesz również przeprowadzić badanie Candidate Experience wśród kandydatów za pomocą ankiety typu NPS. Kandydat w skali 1 do 10 ocenia, jak bardzo prawdopodobne jest, że poleci aplikowanie do Twojej organizacji swoim znajomym. Oceny od 1 do 6 oznaczają „krytyka”. 7-8 to osoby neutralnie nastawione. 9-10 to promotorzy. „Krytyków” zapytaj, co im się nie podobało w procesie rekrutacyjnym. Osoby pasywne zapytaj, co mógłbyś zmienić, żeby rekrutacja była lepiej oceniana. Promotorów zapytaj, co im się szczególnie podobało. Ostateczny współczynnik NPS (ogół doświadczeń osób aplikujących) obliczasz jako = procent promotorów – procent krytyków. Takie badanie Candidate Experience możesz przygotować za pomocą narzędzia typu Google Forms czy TypeForm.

Wsparcie w poprawie Candidate Experience w Twojej firmie

Jeżeli zmagasz się z negatywnymi Candidate Experience i rzutuje to na wizerunek Twojej firmy, a nie masz czasu na zadbanie o poszczególne etapy, możesz skorzystać ze wsparcia specjalistów od rekrutacji IT, np. agencji rekrutacyjnej. Agencje rekrutacyjne posiadają wszelkie narzędzia i konieczną wiedzę do zadbania o jak najlepsze doświadczenia kandydatów w procesie rekrutacji, od zbudowania Candidate Persony po złożenie oferty.

Jeżeli chcesz aby procesy rekrutacyjne do Twojej firmy dobrze wpływały na Twój wizerunek, skontaktuj się z nami za pomocą poniższego formularza. Doradzimy Ci, co możesz zrobić, aby poprawić Candidate Experience w Twojej firmie.

    Dowiedz się więcej na temat naszej usługi rekrutacji specjalistów IT. Nasze procesy rekrutacyjne są ukierunkowane na dobre Candidate Experience, co potwierdzają opinie naszych kandydatów.

    HR Business Partner
    Recruitment, Sourcing, HR, Employer Branding, Candidate Experience, Marketing and IT enjoyer with 2+ years experience in the industry.

    Powiązane