Candidate Persona – co to jest, po co i jak przygotować dobry profil Kandydata? [PORADNIK + SZABLON]

Zbudowanie profilu Kandydata to fundament, na którym powinieneś budować dalszy proces rekrutacji Pracowników, choć jest często pomijany. Dobrze zbudowana Candidate Persona daje szereg korzyści i tworzy swoistą checklistę, która posłuży Ci w ciągu całego procesu rekrutacji, dlatego czas poświęcony na jej skonstruowanie na pewno się zwróci w dalszym procesie rekrutacji. Poniżej opisuję korzyści płynące z dobrze zbudowanego profilu Kandydata oraz wymieniam, co powinno się w nim zawierać.

Przygotowałam również gotowy SZABLON, według którego możesz wygodnie stworzyć Candidate Personę dla Twojego procesu rekrutacji nowego Pracownika:


Candidate Persona – co to jest?

Candidate Persona, lub inaczej – profil Kandydata to zestaw cech, który powinna posiadać osoba na stanowisko, na które poszukujesz Pracownika. Zawiera podział na ogólne kategorie, takie jak cechy miękkie i cechy twarde, informacje odnośnie zakresu obowiązków, technologie, narzędzia itd., oraz listę specyficznych umiejętności i cech dla danego stanowiska.

Po co budować Profil Kandydata? Korzyści

Oszczędność czasu w dalszym procesie rekrutacji

Jak wspomniałam we wstępie, Candidate Persona to fundament, na którym budujemy dalszy proces rekrutacji. Na podstawie Candidate Persony będziesz badał rynek, tworzył ofertę pracy, selekcjonował CV, przeprowadzał rozmowy rekrutacyjne, tworzył zadanie rekrutacyjne i ostatecznie wybierał najlepszego Kandydata i podejmował decyzję, kogo zatrudnisz. Mając czytelny Profil Kandydata możesz się nim posłużyć na każdym z tych etapów, ułatwiając sobie dalsze etapy procesu rekrutacji.

Dotarcie do Kandydatów lepiej dopasowanych na dane stanowisko

Dobry profil Kandydata i jasne określenie wymogów pozwala dotrzeć do właściwych Kandydatów. Dzięki temu wiesz, kogo dokładnie szukasz, jakie oczekiwania będą mieli Kandydaci oraz czego dokładnie powinieneś od nich oczekiwać. Będziesz wiedział, w jaki sposób zainteresować ich swoją ofertą pracy oraz na co zwracać uwagę podczas rozmów kwalifikacyjnych.

Lepsza i łatwiejsza selekcja nadesłanych CV

Korzystając z profilu Kandydata możesz odhaczać kolejno wszystkie oczekiwania względem kompetencji Kandydatów, i w ten sposób wybierać osoby, z którymi odbędziesz rozmowę kwalifikacyjną. Profil Kandydata ułatwia też ew. przekazanie selekcji nadesłanych CV innej osobie, co ułatwia proces rekrutacyjny Pracowników.

Ułatwienie w przeprowadzaniu rozmów rekrutacyjnych

Tak samo jak w przypadku selekcji nadesłanych CV, Candidate Persona posłuży Ci podczas rozmów rekrutacyjnych. Informacje uzyskane od Kandydata możesz porównać ze stworzonym profilem, i dzięki temu w czytelny sposób masz przedstawione, na ile dana osoba pasuje na to stanowisko.

Sprawne stworzenie oferty pracy

Na podstawie Candidate Persony możesz szybko przygotować opis stanowiska pracy i opis oferty pracy. Możesz użyć ChatGPT, który na podstawie Twoich notatek napisze dla Ciebie ogłoszenie, które będzie trzeba poddać jedynie lekkiej modyfikacji.

Tutaj możesz pobrać CHECKLISTĘ procesu rekrutacji, w której zawarliśmy gotowy prompt do ChatGPT, oraz dowiedzieć się więcej, jak powinna przebiegać rekrutacja Pracowników.

Ułatwienie w przekazywaniu procesu rekrutacji innej osobie

Candidate Persona ułatwia Ci powierzenie procesu lub pojedynczych kroków innej osobie. Nowa osoba odpowiedzialna ma dokładny obraz kogo szukasz, i dzięki temu łatwo wdroży się w proces rekrutacji na to stanowisko oraz będzie wiedziała, na co ma zwracać uwagę. Może być to osoba z Twojej organizacji lub, przykładowo, Wirtualny Asystent(-ka), którego możesz zaangażować w proces rekrutacji Pracowników.

Jak stworzyć profil Kandydata (Candidate Personę)?

Krok 1: Odpowiedz na pytanie: dlaczego poszukuję nowej osoby?

Żeby móc dokładnie określić, kogo faktycznie szukasz i potrzebujesz w swoim Zespole, zastanów się dokładnie, jakie będą zadania nowej osoby oraz na jakie potrzeby/braki w Twoim Zespole powinna odpowiedzieć. Może się okazać, że tak naprawdę potrzebujesz innej osoby, niż zakładałeś na początku.

Odpowiedz na pytania:

  1. Dlaczego poszukuję nowej osoby?

    • Co było czynnikiem zapalnym do poszukiwania nowej osoby?

  2. Na jakie potrzeby/braki w mojej firmie ma odpowiedzieć nowa osoba?

    • Jaki problem chcę rozwiązać rekrutując nowego Członka Zespołu?

  3. Jakie będą jego codzienne obowiązki?

    • Jakie działania musi podjąć nowa osoba, żeby rozwiązać moje problemy?

Dzięki odpowiedziom na te 3 proste pytania możesz już określić, kogo faktycznie potrzebujesz.

Przykład:

  • Mamy problem z dowożeniem zadań na czas. Developerzy narzekają na zbyt duże obłożenie zadaniami.

Pierwsza myśl – potrzebujemy kolejnego Programisty.

  • Chcę, żeby zadania były dowożone na czas oraz żeby Developerzy nie byli zbyt obłożeni zadaniami.

Czy faktycznie rozwiązaniem jest zatrudnienie nowego Developera? Zastanów się, czy problem nie leży, przykładowo, w priorytetyzacji zadań. Być może Programiści poświęcają czas na organizację zadań, ponieważ brakuje osoby, która zorganizuje ich pracę oraz przejmie zarządzanie projektem. Ostatecznie może się okazać, że długoterminowym rozwiązaniem problemu będzie zatrudnienie Project Managera.

Jak widzisz na powyższym przykładzie, odpowiedź na powyższe pytania może Ci uświadomić, że tak naprawdę Twoja Candidate Persona powinna iść w zupełnie innym kierunku. Zanim przejdziesz do budowania Profilu Kandydata i rozpoczniesz proces rekrutacji nowych Pracowników, zastanów się dokładnie kto faktycznie odpowie na Twoje potrzeby i dopiero określ stanowisko, na które poszukujesz nowego Pracownika.

Krok 2: Research

Najpierw warto sprawdzić, jak wygląda sytuacja na rynku pracy względem ofert na to stanowisko oraz obecności Kandydatów. Sprawdź takie job boardy, jak: NoFluffJobs, JustJoinIT, RocketJobs, Pracuj.pl i porównaj oferty konkurencji na to stanowisko oraz sprawdź średnie wynagrodzenie.

Może się okazać, że rola jest bardzo niszowa i będziesz musiał rozważyć zmniejszenie wymagań lub zwiększyć oferowane wynagrodzenie. Aby sprawdzić, czy tacy Kandydaci są obecni na rynku, możesz zrobić research przykładowych profili na LinkedIn za pomocą słów kluczowych. Dzięki temu zobaczysz, czy na rynku są dostępne osoby o wybranych kompetencjach i jak łatwo będzie Ci ich znaleźć oraz jakich mogą oczekiwać warunków zatrudnienia.

Możesz też użyć stringa w wyszukiwarce. Przykładowy string:

site:linkedin.com/in „PHP Developer” AND „SQL” and („Symfony” or „Laravel”) AND „Docker” AND „API”

Żeby określić realistyczne oczekiwania, określ wymagania krytyczne oraz zastanów się, czego możecie nauczyć nową osobę już w trakcie pracy. Zastanów się, jakich Specjalistów masz już w swoim Zespole i czego mogą nauczyć nową osobę. Od razu określ, kto może nauczyć nową osobę danej umiejętności i czy znajdziecie na to zasoby czasowe w trakcie współpracy.

Krok 3: Opisz dotychczasowe doświadczenie

Zacznijmy od określenia oczekiwanego backgroundu zawodowego Kandydata.

Odpowiedz na pytania:

  1. Na jakim stanowisku dotychczas pracował Kandydat?

  2. Jaki jest poziom zaawansowania tego stanowiska? (Junior, Mid, Senior)

  3. W jakiej branży pracował?

  4. Jaka była specyfika dotychczasowych miejsc pracy? (firma produktowa, projektowa, inne)

  5. Ile lat doświadczenia ma na tym stanowisku?

  6. Jakie są jego obowiązki?

  7. Czy pracował bezpośrednio z Klientem?

  8. W jakim trybie pracował? (zdalny, hybrydowy, stacjonarny)

    • Jeżeli jest to praca stacjonarna – czy mieszka odpowiednio blisko Twojego biura lub jest otwarty na relokację?

  9. W jakim środowisku pracował do tej pory?

    • Czy wpasowuje się w naszą kulturę organizacyjną?

      Przykład: zależy mi, żeby komunikował się w sposób prosty i bezpośredni.Jak czuję się podczas rozmowy z daną osobą? Czy w sposób konkretny odpowiada na pytania i udało nam się nawiązać rozmowę?

Krok 4: Opisz oczekiwane umiejętności twarde

Określ, jakich umiejętności twardych oczekujesz od nowego Pracownika. Skupiamy się na tym kroku na konkretnych narzędziach oraz technologiach.

Odpowiedz na pytania:

  1. Z jakimi technologiami ma doświadczenie?

  2. Jakich narzędzi używał?

  3. W jakiej metodyce pracował?

  4. W jaki sposób je wykorzystywał do tej pory?

  5. Ile lat doświadczenia ma z danymi narzędziami/technologiami/metodykami?

  6. Jaka jest jego znajomość języków obcych? Czy pracował z nimi na co dzień?

  7. Czy może się czegoś nauczyć już podczas współpracy?

  8. Czy posiada konkretne wykształcenie?

Krok 5: Opisz oczekiwane kompetencje miękkie

Przechodzimy do umiejętności miękkich – związanych stricte z osobowością Kandydata i skillami związanymi ze współpracą w Zespole i z Klientem.

Odpowiedz na pytania:

  1. Czy ma doświadczenie we współpracy z Klientem?

  2. Jakie cechy osobowościowe posiada?

    • Zastanów się, w jaki sposób możesz to zweryfikować.

      Przykład: zależy mi, żeby nowa osoba była punktualna.Zobaczę, czy punktualnie przyjdzie na rozmowę rekrutacyjną oraz terminowo odeśle zadanie.
  3. Czy ma doświadczenie w zarządzaniu Zespołem?

  4. W jaki sposób organizował codzienny dzień pracy? Czy pracował w ściśle określonych godzinach?

Krok 6: Spisz oczekiwania Kandydata na dane stanowisko

Wiesz już kogo dokładnie poszukujesz i znasz oferty konkurencji. Zastanów się, czego oczekuje Candidate Persona względem pracodawcy i czego będzie potencjalnie oczekiwał od Ciebie.

Odpowiedz na pytania:

  1. Jakie są jego oczekiwania finansowe?

  2. Jaka forma współpracy go interesuje? (B2B, UZ, UoP)

  3. Jakie są jego oczekiwania względem trybu pracy? (zdalny, hybrydowy, stacjonarny)

  4. Jakich benefitów pozapłacowych oczekuje?

  5. Jakich wartości poszukuje w firmie, z którą współpracuje?

  6. Dlaczego poszukuje nowej pracy? Na jakie potrzeby możesz odpowiedzieć? (lepsze perspektywy rozwoju, lepsze wynagrodzenie, itd.)

  7. Gdzie szuka pracy? (czy szuka jej aktywnie, na jakich job boardach może jej poszukiwać)

  8. W jakim kierunku chce się dalej rozwijać?

Krok 7: Podsumuj powyższe informacje [SZABLON]

Po odpowiedzi na powyższe pytania masz już wszystkie konieczne informacje do stworzenia Candidate Persony. Przyszedł czas na spisanie tego, czego oczekujesz od Pracowników na danym stanowisku w czytelnej formie, aby dobrze służyło przez cały proces rekrutacji.

Przygotowaliśmy gotowy szablon gotowy do druku i wypełnienia, który zawiera wszystkie najważniejsze punkty oraz miejsce na spisanie odpowiedzi:


Podsumowanie

Stworzenie Profilu Kandydata przed przejściem do dalszego procesu rekrutacji to narzędzie, które posłuży Ci na każdym kolejnym etapie procesu rekrutacyjnego i odpłaci się oszczędnością czasu, szybszą i skuteczniejszą rekrutacją oraz ostatecznie ułatwi podjęcie decyzji odnośnie wyboru idealnego Pracownika. Opisana Candidate Persona usprawnia współpracę z Rekruterami czy innymi osobami zaangażowanymi w rekrutację – jest wygodną formą przekazywania informacji. Będzie również przydatna w przyszłych rekrutacjach nowych Pracowników na to samo stanowisko.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w określeniu wymogów i potrzeb na dane stanowisko oraz dalszej rekrutacji, możesz rozważyć:

  • Zatrudnienie Rekrutera in-house, szczególnie, jeżeli rekrutacje nowych Pracowników pojawiają się u Ciebie regularnie,

  • Współpracę w modelu outsourcingu procesów rekrutacji z agencją, w przypadku, gdy pojawiają się one u Ciebie falowo.

Skorzystanie z usługi zewnętrznej to na pewno m. in. oszczędność czasu, dostęp do gotowego know-how, szybszy proces rekrutacji i zaopiekowany Candidate Experience / Employer Branding.

Jeśli szukasz wsparcia w zbudowaniu profilu idealnego Kandydata oraz przeprowadzeniu rekrutacji Pracowników IT, umów bezpłatną konsultację z Naszym CEO i HR Managerką, podczas której doradzimy, jak zorganizować proces rekrutacji Pracowników IT w Twojej firmie. 

    Dowiedz się więcej na temat Naszej usługi rekrutacji: REKRUTACJA SPECJALISTÓW(-EK) IT

    HR Business Partner
    Recruitment, Sourcing, HR, Employer Branding, Candidate Experience, Marketing and IT enjoyer with 2+ years experience in the industry.

    Powiązane