Dzisiaj temat który kochają guru LinkedInowe – FEEDBACK W REKRUTACJI. W niniejszym artykule chciałabym spojrzeć na temat zdroworozsądkowo, z obu perspektyw – kandydata i rekrutera – oraz pokazać, jakie korzyści z perspektywy firmy rekrutującej daje zadbanie o temat udzielania feedbacku.
Informacja zwrotna/feedback – punkt widzenia kandydata
Dlaczego w ogóle temat udzielania feedbacku jest tak gorący i nie traci na popularności? Spójrzmy na to z perspektywy kandydata, który szuka pracy.
Szukanie pracy to często intensywne emocje i frustracja
Szukanie pracy to ciężka praca na pełen etat. Często wiąże się z trudnymi, negatywnymi emocjami. Niepewność dodatkowo eskaluje w nas te emocje. Niestety, ale praca w rekrutacji to często praca ze sfrustrowanymi ludźmi. Dlatego wszelkie tematy dotyczące udzielania informacji zwrotnej w procesie rekrutacji są tak delikatne i wywołują tyle emocji. I będą wywoływać, dopóki na świecie ludzie będą szukać pracy, a osoby rekrutujące trzymać ich w niepewności 🙂
Odrzucenie uderza w czułe punkty
Praca to duży element naszego życia i wiele osób w pewnym stopniu opiera na tym swoją samoocenę. Od pracy zależy, czy będziemy mogli spokojnie zaspokoić swoje podstawowe potrzeby. Dlatego w procesie rekrutacji tak łatwo kogoś urazić i tym samym wywołać mocne, negatywne emocje w stosunku do naszej firmy. Poza kwestią zwykłej, ludzkiej empatii – jeżeli to nie jest wystarczający czynnik – musimy brać pod uwagę kwestie wizerunkowe i jak łatwo można je zepsuć nie dbając chociaż w minimalnym stopniu o osoby, które biorą udział w rekrutacji. Według badań jest bardzo prawdopodobne, że osoba, która ma złe doświadczenia z rekrutacji w danej firmie, nie kupi więcej jej produktów i będzie ją odradzać innym.
Feedback z perspektywy firmy rekrutującej
Dlaczego firmy nie dają feedbacku mimo tego, że temat jest tak często poruszany i wydawało by się dla wielu – oczywisty?
Brak czasu na przekazanie informacji zwrotnej
Najczęstszym powodem jest zwykły brak czasu. Jeżeli firma ma jednego rekrutera, to przy dużej liczbie otwartych rekrutacji i przesłanych aplikacji może najzwyczajniej nie mieć czasu, żeby każdemu wysłać informację zwrotną.
Tutaj widzę kilka rozwiązań:
wsparcie agencji,
użycie wspierających narzędzi oraz
priorytetyzacja feedbacków, o czym wspomnę niżej.
Obawa przed reakcją na negatywny feedback
Niestety, ale kandydaci potrafią emocjonalnie przyjmować informację zwrotną, mimo dobrych intencji. Wszystko wynika z kwestii poruszanych przeze mnie powyżej. To bardzo zniechęca rekruterów żeby udzielać informacji zwrotnej, szczególnie, że negatywna informacja zwrotna często nie zależy bezpośrednio od nich. Z doświadczenia jednak wiem, że w większości kandydaci są wdzięczni i dzięki temu chętnie próbują ponownie swoich sił w przyszłości. W tej kwestii plusy które daje konstruktywna informacja zwrotna dla obu stron zdecydowanie przewyższają minusy, które idą za udzielaniem informacji zwrotnej.
Jakie korzyści daje zadbanie o informację zwrotną?
Wizerunek firmy
Od sfrustrowanego kandydata bliska droga do komentarza na wszystkim dobrze znanym gdzie można zostawiać negatywne opinie na temat pracodawców 🙂 Ale poza komentarzami w internecie należy pamiętać, że kandydaci będą najzwyczajniej dzielić się wrażeniami ze swoim gronem znajomych. A ich grono może się składać potencjalnie z osób z podobnej branży, przez co psujesz sobie wizerunek wśród grupy docelowej.
Utrzymywanie dobrych relacji na przyszłość
Zaopiekowany kandydat chętnie spróbuje swoich sił w rekrutacjach w przyszłości. Dzięki temu możesz odezwać się do nich w pierwszej kolejności i czasem nawet nie musieć publikować oferty pracy. A to daje nam….
Oszczędność czasu i pieniędzy na rekrutacjach
Zanim opublikujesz płatne ogłoszenie i odbędziesz kolejne X rozmów z kandydatami na potencjalnego pracownika, w pierwszej kolejności możesz odezwać się właśnie do kandydatów z poprzednich rekrutacji, z którymi z jakiegoś powodu nie podjąłeś współpracy.
Dzięki temu oszczędzasz pieniądze na:
płatnych ogłoszeniach o pracę,
czasie osoby, która będzie musiała przeprowadzić rozmowy i sprawdzić ew. zadania rekrutacyjne
oraz oszczędzasz czas na:
przygotowywaniu ogłoszenia o pracę, candidate persony potencjalnego pracownika, zadań rekrutacyjnych i oczywiście
na rozmowach rekrutacyjnych.
A to są już „namacalne” korzyści, żeby ten feedback dawać. A niżej tłumaczę co zrobić, żeby nie zajmował Ci tak wiele czasu.
Zasady udzielania feedbacku & metody udzielania informacji zwrotnej – priorytetyzacja
Jestem zwolenniczką tego, żeby konstruktywny feedback przekazywać przynajmniej każdemu, kto dostał się do co najmniej pierwszego etapu rekrutacji. Miewaliśmy sytuację, gdy na naszą ofertę składało CV 4.000 kandydatów. W takim wypadku odezwanie się do każdego przekracza przeciętne możliwości. Natomiast feedback powinien się należeć każdemu, kto już odbył rozmowę lub zrobił zadanie, ponieważ poświęcił na to swój prywatny czas, i jest to przynajmniej pół godziny, a nie kilka minut na wypełnienie formularza – gdzie i tak wiele osób aplikuje „gdzie popadnie”. Oczywiście w idealnym scenariuszu feedback chciałby dostać każdy i to bardzo wyróżnia firmę na tle innych, ale staram się do tematu podejść realistycznie i zdroworozsądkowo 🙂
Jak ułatwić sobie przekazywanie informacji zwrotnej?
Systemy ATS
System ATS to rekrutacyjny game changer. Jest stosunkowo łatwy we wdrożeniu i ustawieniu podstawowych funkcji, które ułatwiają przekazywanie informacji zwrotnej na każdym etapie rekrutacji. Poza tym ma szereg innych korzyści, jak zadbanie o zbieranie zgód RODO i odpowiednią anonimizację po ich wygaśnięciu czy raporty rekrutacyjne.
Co daje ATS w kontekście przekazywania feedbacku?
Łatwe przesuwanie kandydatów między etapami, a na każdym z nich możesz ustawić
Automatyzację wiadomości e-mail – kandydat automatycznie dostaje, przykładowo:
informację, że aplikacja dotarła i podziękowanie za aplikację,
zaproszenie na rozmowę po przerzuceniu na odpowiedni etap,
informację o odrzuceniu CV,
treść zadania rekrutacyjnego
i wiele innych.
Dzięki temu kandydat jest dobrze poinformowany na każdym etapie, a ty możesz przesyłać informację jednym kliknięciem. Wystarczy początkowo dobrze ustawić etapy i wysyłkę e-maili na każdym z nich.
Szablony wiadomości e-mail
Szablony wiadomości e-mail w połączeniu z ATS’em to najlepsze kombo. Jednak jeżeli robisz to ręcznie, samo przygotowanie sobie maili na każdy ze scenariuszy to ogromne ułatwienie. Możesz je kopiować i wklejać lub użyć narzędzia typu Text Expander dla Chrome (i to dobra opcja nie tylko do rekrutacji).
Jakie szablony warto sobie przygotować udzielając informacji zwrotnej?
Podziękowanie za złożenie aplikacji i potwierdzenie, że dotarła.
Zaproszenie na rozmowę z linkiem do kalendarza typu Calendly lub kalendarz Google, gdzie kandydat sam może wybrać dogodny, dostępny termin.
Wiadomość z treścią zadania rekrutacyjnego.
Odrzucenie kandydata z podziałem na najczęstsze powody:
Brak doświadczenia.
Brak umiejętności technicznych.
Niedopasowanie do kultury organizacyjnej.
Niewystarczające kompetencje językowe.
Odrzucenie po wykonaniu zadania – z miejscem na krótki feedback, czego zabrakło w zadaniu.
Informacja o podjęciu współpracy z innym kandydatem – czasami nie będziesz w stanie sprawdzić wszystkich CV przed podjęciem współpracy z wybraną osobą. Warto w takim wypadku poinformować wszystkich innych, że rekrutacja jest zakończona, żeby nie czekali dłużej na feedback.
Wiadomość, gdzie będzie zawarta pozytywna informacja zwrotna i oferta współpracy z miejscem na: wynagrodzenie, formę umowy, termin rozpoczęcia współpracy, okres trwania umowy, wymiar czasu pracy.
W każdej z powyższych sytuacji warto w informacji zwrotnej zachęcić kandydata, żeby pozostać w kontakcie w razie przyszłych rekrutacji i zamieścić link do swojej zakładki kariera, jeżeli na stronie masz oferty pracy. Jeżeli bardzo potrzebujesz oszczędzić czas, możesz przygotować jedną, ogólną informację zwrotną o odrzuceniu z najczęstszymi powodami i dać informację, że w razie potrzeby kandydat może odpowiedzieć, żeby uzyskać więcej informacji.
Co powinien zawierać feedback?
W idealnym scenariuszu feedback powinien być konkretny i spersonalizowany. Jeżeli przygotujesz najczęstsze powody i będziesz je podawał według powyższych szablonów – to już spory krok.
Ogólny szablon informacji zwrotnej o odrzuceniu
Dzień dobry/Cześć,
Dziękujemy za zainteresowanie współpracą z [nazwa firmy]. Niestety, ale na ten moment nie możemy Pana/Pani/Cię zaprosić do kolejnego etapu. Powodem jest [np. zbyt niski poziom języka angielskiego, brak znajomości frameworka Symfony].
Niemniej, zachęcamy do obserwowania naszych ofert pracy i aplikowania w przyszłości: [strona kariera Twojej firmy]. Chętnie w pierwszej kolejności odzywamy się do osób, które wyraziły zgodę na udział w przyszłych rekrutacjach.
Pozdrawiam,
[imię i nazwisko osoby rekrutującej]
[stanowisko]
[firma]
Ton wiadomości (np. komunikacja Pan/Pani lub per Ty) zależy od Twojej kultury organizacji, dlatego szablon udzielania informacji zwrotnej trzeba dostosować pod swoją firmę. Na bardziej zaawansowanym etapie, np. jeżeli ktoś został odrzucony na ostatnim z etapów rekrutacji, warto podkreślić również mocne strony i słabe strony kandydata – to dla tej osoby bardzo wartościowe, ponieważ ma jasną informację zwrotną, co może poprawić, a co idzie jej dobrze. Przekazując taką informację zwrotną pomożesz rozwijać się dalej kandydatowi i zadbasz o dobry wizerunek Twojej organizacji w jego oczach.
Wsparcie zewnętrznej firmy
Już wiesz, że przekazywanie feedbacku to jedno z działań wizerunkowych. Jeżeli w Twojej firmie brakuje osób, które mogłyby przeprowadzić proces rekrutacji zgodnie z obecnymi standardami, możesz zdecydować się na wsparcie zewnętrznej firmy, np. agencji rekrutacyjnej.
Agencja rekrutacyjna
Agencja rekrutacyjna może wesprzeć Twój wewnętrzny zespół HR lub przejąć proces w całości.
Jakie są najważniejsze korzyści ze współpracy z agencją rekrutacyjną?
Gotowe know-how na temat narzędzi rekrutacyjnych.
Wiedza na temat obecnych standardów na rynku pracy.
Zadbanie o Twój wizerunek jako pracodawcy.
Odpowiednia weryfikacja kandydatów w oparciu o doświadczenie i wiedzę na temat sposobów weryfikacji kompetencji.
Gotowa baza kandydatów i dzięki temu szybsze znalezienie odpowiednich osób.
Odpowiedzialność za cały proces jest po stronie agencji, która często zapewnia gwarancję i współpracę w oparciu o success fee.
Jako GravITy oferujemy usługę rekrutacyjną end-to-end, dbając o Twój wizerunek jako pracodawca oraz odpowiednią weryfikację umiejętności kandydatów, również technicznych. Jeżeli potrzebujesz wsparcia w rekrutacji z zachowaniem obecnych standardów – wypełnij poniższy formularz, a my skontaktujemy się z Tobą, żeby przeanalizować Twoją sytuację i dobrać najlepsze rozwiązanie.
Zapoznaj się z naszą usługą rekrutacji end-to-end specjalistów IT