Jak napisać dobre ogłoszenie o pracę? 10 najważniejszych elementów [PORADNIK, PRZYKŁADY I CHECKLISTA]

Dobrze napisane ogłoszenie o pracę to jeden z najważniejszych kroków, który podejmujemy przy przeprowadzaniu procesu rekrutacji. Ma za zadanie przedstawić Naszą ofertę pracy oraz zachęcić Kandydatów do przesłania swojego CV. Jego jakość może ostatecznie zdecydować, czy proces rekrutacji przebiegnie pomyślnie i czy oferta zainteresuje odpowiednich Kandydatów. Choć jest to dobrze znany etap i wydaje się względnie oczywisty, pracodawcy nadal pomijają bardzo ważne elementy przygotowując ogłoszenie o pracę lub popełniają typowe błędy. Konkurencja obecnie walczy o potencjalnych Kandydatów wykazując się coraz to większą kreatywnością przygotowując ogłoszenie o pracę. W tym poradniku przedstawiam kluczowe informacje, które powinno zawierać każde ogłoszenie o pracę oraz dobre praktyki, które pomogą Ci się wyróżnić na tle konkurencji.

Korzyści z dobrze napisanego ogłoszenia o pracę

Lepsza jakość otrzymanych aplikacji

Ogłoszenie o pracę dobrze przygotowane pod Candidate Personę przyciągnie najlepszych Kandydatów. Oczywiście będą osoby, które zaaplikują na Twoje ogłoszenie rekrutacyjne mimo braku kwalifikacji, jednak dbając o zawarcie odpowiednich informacji oraz dobre przedstawienie swojej firmy, zwiększasz prawdopodobieństwo, że odpowiednie osoby wyślą swoją aplikację.

Większy spływ aplikacji

Im ciekawsze ogłoszenie o pracę, tym więcej osób będzie chciało przesłać swoją aplikację. Wyróżnienie się na tle innych ofert nie jest już takie proste, dlatego warto się bardziej pochylić nad tym tematem, żeby Kandydaci chętniej aplikowali właśnie na Twoje ogłoszenie rekrutacyjne.

Employer Branding & Candidate Experience

Skuteczne ogłoszenie o pracę pracuje na wizerunek firmy. Jeżeli dobrze przedstawisz swoją firmę i zaprezentujesz się jako atrakcyjny pracodawca, będziesz postrzegany jako firma dbająca o swoich Pracowników oraz oferująca dobre środowisko pracy. To samo tyczy się Candidate Experience – dobrze doinformowany Kandydat zapamięta Cię jako atrakcyjną firmę i od razu będzie miał bardziej pozytywne doświadczenie, a może nawet poleci Cię innym, nawet jeżeli nie okaże się sam odpowiednią osobą na to stanowisko.

Jak napisać dobre ogłoszenie o pracę? 10 najważniejszych elementów

1. Podstawowe informacje

Absolutne podstawy podstaw, które prawdopodobnie będą od Ciebie wymagane przy publikowaniu ogłoszenia o pracę na portalu z ofertami pracy.

  • Nazwa firmy oraz logo
  • Nazwa stanowiska: powszechnie stosowana dla danej specjalizacji, zawierająca informację o poziomie (Junior, Mid, Senior, Intern….)
  • Forma umowy: B2B, umowa o pracę, umowa zlecenie
  • Wynagrodzenie/widełki: co prawda nie jest wymagane (poza portalem NoFluffJobs), ale zdecydowanie zalecamy podawać przedział wynagrodzenia. Dlaczego? ↓

Szczególnie bardziej doświadczeni Kandydaci będą oczekiwać informacji o wynagrodzeniu już na samym początku procesu rekrutacji. Szanujmy wzajemny czas – podawanie widełek w późniejszym etapie niepotrzebnie angażuje osoby, które najzwyczajniej nie będą ostatecznie zainteresowane oferowanym wynagrodzeniem. Kandydaci chętniej wyślą swoją aplikację, jeżeli Twoja oferta pracy będzie zawierała widełki wynagrodzenia. Brak tej informacji może skutkować utratą wartościowych Kandydatów.

  • Tryb pracy: zdalny, hybrydowy, stacjonarny

Podaj jasną informację, ile razy na tydzień/miesiąc/inny okres czasu wymagasz obecności w biurze. Jednocześnie nie warto zaznaczać, że jest to oferta pracy zdalnej, a następnie na rozmowie informować, że jednak wymagasz obecności w biurze – niestety jest to częsta praktyka. Podobnie jak w przypadku braku informacji o widełkach, niepotrzebnie marnujemy wzajemny czas.

  • Lokalizacja – ważna szczególnie w przypadku pracy stacjonarnej/hybrydowej
  • Wymiar czasu pracy – praca w pełnym/niepełnym wymiarze czasu pracy

Przykład:

Przykładowy nagłówek ogłoszenia o pracę z podstawowymi informacjami na portalu justjoin.it.

2. Opis firmy

Pierwszy element, często pomijany. Przedstaw Kandydatowi krótko swoją firmę. Ten element również sprawia, że Kandydat od razu wie, czego może się spodziewać i czy ma podobne oczekiwania względem współpracy.

Zawrzyj takie informacje, jak:

  • Czym się zajmujecie?
  • Jaka jest wasza branża?
  • Ile lat jesteście na rynku?
  • Czy jesteście firmą produktową czy projektową?
  • Jak się u was pracuje?
  • Czym się wyróżniacie jako organizacja i miejsce pracy?
  • Ile osób liczy wasza firma?
  • Gdzie znajdują się wasze biura?
  • Czy pracujecie dla Klientów/-ek zagranicznych?

Przykład:

3. Opis projektu & Zespołu

Przedstaw Kandydatowi, do jakiego projektu będzie potencjalnie przypisany oraz z kim będzie współpracował.

Zawrzyj takie informacje:

  1. Ile osób liczy Zespół?
  2. Jacy Specjaliści wchodzą w jego skład?
  3. Jaka jest specyfika projektu?
  4. Dlaczego poszukujesz nowej osoby do tego Zespołu?
  5. Jaka jest metodyka pracy tego Zespołu?
  6. Opis Klienta – jeżeli jest to model produktowy

Przykład:

4. Obowiązki na tym stanowisku

Bardzo ważny element, czyli podanie zakresu obowiązków na danym stanowisku.

Odpowiedz na pytania:

  1. Jakie kwalifikacje będzie wykorzystywał na tym stanowisku?
  2. Co będzie wchodziło w zakres głównych zadań nowego Pracownika?
  3. Za jakie elementy danego projektu/produktu będzie odpowiedzialny?
  4. Z kim będzie współpracował?
  5. Czy jest coś specyficznego dla danego stanowiska w Twojej firmie – ciekawe zadania/projekty/specyficzne technologie/narzędzia?

Przykład:

5. Doświadczenie

Opisz, jakie dotychczasowe doświadczenie zawodowe będzie potrzebne na danym stanowisku.

Odpowiedz na pytania:

  1. Czy wymagasz doświadczenia w konkretnej branży?
  2. Czy wymagasz doświadczenia na tym lub podobnym stanowisku?
  3. Ile lat doświadczenia powinien mieć Kandydat?

6. Umiejętności twarde

W tym podpunkcie skup się na narzędziach, technologiach, językach, metodykach i kwalifikacjach, które mają kluczowe znaczenie na danym stanowisku i będą wymagane od potencjalnego Kandydata(-ki).

Odpowiedz na pytania:

  1. Jakie technologie powinien znać Kandydat?
  2. Jakie narzędzia powinien znać Kandydat?
  3. Jakie metodyki powinien znać Kandydat? (Np. Scrum, waterfall, kanban)
  4. Ile lat doświadczenia powinien mieć Kandydat z danymi narzędziami/technologiami? Jakiego poziomu znajomości wymagasz?
  5. Czy wymagasz znajomości języków obcych? Jakich i na jakim poziomie?
  6. W jaki sposób Kandydat powinien umieć wykorzystywać dane narzędzia/technologie?
  7. Czy wymagasz konkretnych certyfikatów/kwalifikacji/wykształcenia?

Przykład:

7. Umiejętności miękkie

Tutaj skup się na cechach bardziej osobowościowych, które powinien mieć Kandydat. Będzie to szczególnie istotne na stanowiskach Project Managerskich, sprzedażowych, HR-owych czy marketingowych.

Odpowiedz na pytania:

  1. Czy Kandydat powinien umieć współpracować z Klientem?
  2. Czy powinien umieć zarządzać Zespołem/projektem?
  3. Czy szczególnie istotne będą takie cechy, jak punktualność czy samoorganizacja?
  4. Czy ważna będzie umiejętność współpracy z innymi?
  5. Czy ważna będzie komunikatywność, kreatywność, umiejętności sprzedażowe czy negocjacyjne?

Przykład:

8. Umiejętności mile widziane

Nie warto opisywać wygórowanych wymagań. W tym punkcie zawrzyj kompetencje, które niekoniecznie są wymagane, choć przydatne na danym stanowisku. Zastanów się, czego możesz nauczyć nową osobę i czy znajdziesz na to czas, oraz czy znajdziesz osoby, które wesprą nową osobę w nabieraniu tych kompetencji. Niepotrzebne wymienianie zbyt wielu wymagań może zniechęcić nawet właściwych Kandydatów.

Odpowiedz na pytania:

  1. Czego Kandydat może się nauczyć podczas współpracy?
  2. Co może pomóc danej osobie w skutecznej współpracy, choć nie jest kluczowe?
  3. Czy dajesz możliwość zdobycia doświadczenia osobom, które dopiero wchodzą na rynek pracy?

Przykład:

9. Co oferujesz?

Nie tylko wymagania – przedstaw, co nowa osoba zyska dołączając do Twojego Zespołu na dane stanowisko 🙂

Odpowiedz na pytania:

  1. Jakie benefity pozapłacowe oferujesz?
  2. Jakie perspektywy rozwoju oferujesz?
  3. Czy oferujesz atrakcyjny model współpracy – np. elastyczne lub skrócone godziny pracy?
  4. Czy oferujesz płatne dni wolne? Ile?
  5. Czy zapewniasz sprzęt? Jaki?
  6. Czy zapewniasz dostęp do innych, ciekawych narzędzi?

Przykład:

10. Dalsze etapy rekrutacji

Dobra praktyka mająca na celu przedstawić Kandydatowi dalszy przebieg procesu rekrutacji. Pamiętaj, że proces rekrutacji nie powinien być dłuższy niż 3 etapy. W tym miejscu również podkreślam szacunek wobec prywatnego czasu Kandydatów, którzy muszą poświęcić na proces rekrutacji. Dłuższe procesy zdecydowanie zniechęcają do udziału w rekrutacji.

Odpowiedz na pytania:

  1. Ile etapów rekrutacji przewidujesz?
  2. Na czym będą polegać dalsze etapy?
  3. W jakim czasie Kandydat może się spodziewać informacji zwrotnej?

Jeżeli nie masz możliwości odpowiedzieć każdej osobie, która wyśle CV na Twoje ogłoszenie o pracę, warto zawrzeć informację, że skontaktujesz się z wybranymi Kandydatami, choć zalecamy przesłanie choć krótkiej informacji każdemu. Możesz wesprzeć się systemem ATS, który zdecydowanie ułatwi i przyśpieszy przesyłanie feedbacków.

  1. Kto będzie uczestniczył w dalszych etapach?

Przykład:

+ Ważne: klauzula RODO

Pisząc ogłoszenie o pracę pamiętaj, aby zamieścić informacje o przetwarzaniu danych zgodnej z RODO. Daj Kandydatowi opcję na wyrażenie zgody tylko na tę lub również na przyszłe rekrutacje.

Źródło: zgoda generowana na podstawie danych pracodawcy na portalu justjoin.it

Gdzie zamieścić ogłoszenie o pracę?

Skupiam się tutaj na portalach rekrutacyjnych, na których firmy publikują ogłoszenia rekrutacyjne z branży IT. Najpopularniejsze portale, na których możesz opublikować swoje ogłoszenie o pracę, to:

  1. JustJoinIT
  2. NoFluffJobs
  3. RocketJobs (stanowiska nie-programistyczne)
  4. BulldogJobs
  5. HelloHR (pod Specjalistów od HR/rekrutacji)
  6. Pracuj.pl (niezwiązane stricte z branżą IT, jednak nadal jeden z popularniejszych portali, również dla Specjalistów IT)
  7. LinkedIn
  8. Publikacja na mediach społecznościowych – być może znajdziesz odpowiednich Kandydatów wśród swojej sieci kontaktów?

Są to również dobre źródła do researchu nt. obecnej sytuacji na rynku pracy.

Najczęstsze błędy podczas pisania ogłoszenia o pracę

Obietnice niepokrywające się z rzeczywistością

Myśl długoterminowo. Nie obiecaj Kandydatowi rzeczy, które są atrakcyjne, ale nie pokrywają się z tym, co faktycznie zyska współpracując z Twoją firmą. Ostatecznie potencjalny Pracownik mając wygórowane oczekiwania może nie być zadowolona ze współpracy i nie chcieć jej kontynuować.

Brak konkretów

Praca w młodym dynamicznym Zespole, owocowe wtorki i rodzinna atmosfera są już przereklamowane i mało kto traktuje to poważnie 🙂 Bądź konkretny pisząc ogłoszenie o pracę i nie zawieraj niepotrzebnych, sztampowych zwrotów. Kandydatów interesują informacje specyficzne dla Twojej firmy i tego stanowiska, które opisałam powyżej. Zbyt długie ogłoszenie też nie będzie działało na Twoją korzyść.

Brak mobbingu to nie benefit

Tak – niektórzy naprawdę opisują brak mobbingu jako benefit 🙂 Są rzeczy, które powinny być standardem i są oczywiste. Nie zawieraj ich w ofercie pracy jako coś, co wyróżnia Twoją organizację. Są to m. in.: wynagrodzenie na czas, szacunek czy brak bezpłatnych nadgodzin.

Pro-tipy

Odpowiedni język

Nadaj ogłoszeniu o pracę odpowiednią narrację. Nie warto używać zbyt formalnego języka – treść ogłoszenia powinna być przystępna i przyjazna Kandydatowi. Nadaj ofercie pracy narrację zgodną z tym, jak komunikujecie się w Twojej organizacji.

Integracja z systemem ATS & autoresponder

Za pomocą systemu ATS możesz stworzyć formularz aplikacyjny i zintegrować go z ofertą pracy. Możesz zawrzeć w nim pytania, które ułatwią Ci preselekcję Kandydatów (np. o znajomość języka obcego). System ATS umożliwia również stworzenie szablonów wiadomości i wysyłanie ich na adres e-mail Kandydata jednym kliknięciem. Dzięki temu możesz łatwiej przesłać informację zwrotną każdej osobie, jak i jednym kliknięciem wysłać zaproszenie na rozmowę.

Formularz aplikacyjny wygenerowany za pomocą ATS – Traffit.

Integracja kalendarza z narzędziem do umawiania spotkań

Możesz ułatwić proces umawiania rozmów za pomocą narzędzia, które integrujesz ze swoim kalendarzem – np. Calendly. Dzięki temu Kandydat po kliknięciu w link może sam wybrać dogodną godzinę rozmowy i nie musisz wymieniać wielu wiadomości, żeby umówić rozmowę.

Umawianie spotkania za pomocą narzędzia Calendly.

Chcesz dodatkowo ułatwić sobie życie? Mamy checklistę odnośnie całego procesu rekrutacji, gdzie znajdziesz również gotowy prompt do ChatGPT, dzięki czemu dostaniesz gotową, solidną bazę ogłoszenia o pracę:


Podsumowanie

Dobre ogłoszenie o pracę to duża część sukcesu procesu rekrutacji. Zawarcie powyższych elementów i informacji zapewni, że Kandydat będzie dobrze poinformowany o tym, czego może się spodziewać od współpracy z Twoją firmą. Jednocześnie dobre ogłoszenie o pracę wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy oraz przyciągnie więcej i bardziej dopasowanych Kandydatów.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu oferty pracy, możesz rozważyć:

  • Współpracę z Wirtualnym Asystentem – dzięki Candidate Personie możesz łatwo przekazać ten etap innej osobie, nawet niebędącej częścią Twojej organizacji
  • Zatrudnienie Rekrutera in-house – jeżeli regularnie pojawiają się u Ciebie rekrutacje, w tym publikacja ofert o pracę, rozważ zatrudnienie osoby odpowiedzialnej za dział HR na stałe
  • Współpracę z agencją rekrutacyjno-doradczą – jeżeli rekrutacje pojawiają się u ciebie „falowo”, jak i potrzeba publikacji ofert pracy, możesz rozważyć współpracę z agencją rekrutacyjną i powierzyć jej część lub całość procesu rekrutacji

Skorzystanie z usługi Specjalisty od rekrutacji to na pewno dostęp do gotowego know-how na temat pisania dobrych ofert pracy oraz obecnych trendów rynkowych, dzięki czemu wyróżnisz się na tle innych organizacji oraz oszczędzisz czas.

Jeśli szukasz wsparcia w przygotowaniu dobrej oferty pracy dla Kandydatów IT, umów bezpłatną konsultację z Naszym CEO i HR Managerką, podczas której doradzimy jak możesz przygotować dobrą ofertę pracy, która odpowiednio przedstawi Twoją firmę oraz przyciągnie odpowiednich Kandydatów:

    Dowiedz się więcej na temat Naszej usługi rekrutacji: REKRUTACJA SPECJALISTÓW(-EK) IT

    HR Business Partner
    Recruitment, Sourcing, HR, Employer Branding, Candidate Experience, Marketing and IT enjoyer with 2+ years experience in the industry.

    Powiązane