Zbudowanie profilu Kandydata to fundament, na którym powinieneś budować dalszy proces rekrutacji Pracowników, choć jest często pomijany. Dobrze zbudowana Candidate Persona daje szereg korzyści i tworzy swoistą checklistę, która posłuży Ci w ciągu całego procesu rekrutacji, dlatego czas poświęcony na jej skonstruowanie na pewno się zwróci w dalszym procesie rekrutacji. Poniżej opisuję korzyści płynące z dobrze zbudowanego profilu Kandydata oraz wymieniam, co powinno się w nim zawierać.
Przygotowałam również gotowy SZABLON, według którego możesz wygodnie stworzyć Candidate Personę dla Twojego procesu rekrutacji nowego Pracownika:
Candidate Persona, lub inaczej - profil Kandydata to zestaw cech, który powinna posiadać osoba na stanowisko, na które poszukujesz Pracownika. Zawiera podział na ogólne kategorie, takie jak cechy miękkie i cechy twarde, informacje odnośnie zakresu obowiązków, technologie, narzędzia itd., oraz listę specyficznych umiejętności i cech dla danego stanowiska.
Jak wspomniałam we wstępie, Candidate Persona to fundament, na którym budujemy dalszy proces rekrutacji. Na podstawie Candidate Persony będziesz badał rynek, tworzył ofertę pracy, selekcjonował CV, przeprowadzał rozmowy rekrutacyjne, tworzył zadanie rekrutacyjne i ostatecznie wybierał najlepszego Kandydata i podejmował decyzję, kogo zatrudnisz. Mając czytelny Profil Kandydata możesz się nim posłużyć na każdym z tych etapów, ułatwiając sobie dalsze etapy procesu rekrutacji.
Dobry profil Kandydata i jasne określenie wymogów pozwala dotrzeć do właściwych Kandydatów. Dzięki temu wiesz, kogo dokładnie szukasz, jakie oczekiwania będą mieli Kandydaci oraz czego dokładnie powinieneś od nich oczekiwać. Będziesz wiedział, w jaki sposób zainteresować ich swoją ofertą pracy oraz na co zwracać uwagę podczas rozmów kwalifikacyjnych.
Korzystając z profilu Kandydata możesz odhaczać kolejno wszystkie oczekiwania względem kompetencji Kandydatów, i w ten sposób wybierać osoby, z którymi odbędziesz rozmowę kwalifikacyjną. Profil Kandydata ułatwia też ew. przekazanie selekcji nadesłanych CV innej osobie, co ułatwia proces rekrutacyjny Pracowników.
Tak samo jak w przypadku selekcji nadesłanych CV, Candidate Persona posłuży Ci podczas rozmów rekrutacyjnych. Informacje uzyskane od Kandydata możesz porównać ze stworzonym profilem, i dzięki temu w czytelny sposób masz przedstawione, na ile dana osoba pasuje na to stanowisko.
Na podstawie Candidate Persony możesz szybko przygotować opis stanowiska pracy i opis oferty pracy. Możesz użyć ChatGPT, który na podstawie Twoich notatek napisze dla Ciebie ogłoszenie, które będzie trzeba poddać jedynie lekkiej modyfikacji.
Tutaj możesz pobrać CHECKLISTĘ procesu rekrutacji, w której zawarliśmy gotowy prompt do ChatGPT, oraz dowiedzieć się więcej, jak powinna przebiegać rekrutacja Pracowników.
Candidate Persona ułatwia Ci powierzenie procesu lub pojedynczych kroków innej osobie. Nowa osoba odpowiedzialna ma dokładny obraz kogo szukasz, i dzięki temu łatwo wdroży się w proces rekrutacji na to stanowisko oraz będzie wiedziała, na co ma zwracać uwagę. Może być to osoba z Twojej organizacji lub, przykładowo, Wirtualny Asystent(-ka), którego możesz zaangażować w proces rekrutacji Pracowników.
Żeby móc dokładnie określić, kogo faktycznie szukasz i potrzebujesz w swoim Zespole, zastanów się dokładnie, jakie będą zadania nowej osoby oraz na jakie potrzeby/braki w Twoim Zespole powinna odpowiedzieć. Może się okazać, że tak naprawdę potrzebujesz innej osoby, niż zakładałeś na początku.
Odpowiedz na pytania:
Dzięki odpowiedziom na te 3 proste pytania możesz już określić, kogo faktycznie potrzebujesz.
Przykład:
Pierwsza myśl - potrzebujemy kolejnego Programisty.
Czy faktycznie rozwiązaniem jest zatrudnienie nowego Developera? Zastanów się, czy problem nie leży, przykładowo, w priorytetyzacji zadań. Być może Programiści poświęcają czas na organizację zadań, ponieważ brakuje osoby, która zorganizuje ich pracę oraz przejmie zarządzanie projektem. Ostatecznie może się okazać, że długoterminowym rozwiązaniem problemu będzie zatrudnienie Project Managera.
Jak widzisz na powyższym przykładzie, odpowiedź na powyższe pytania może Ci uświadomić, że tak naprawdę Twoja Candidate Persona powinna iść w zupełnie innym kierunku. Zanim przejdziesz do budowania Profilu Kandydata i rozpoczniesz proces rekrutacji nowych Pracowników, zastanów się dokładnie kto faktycznie odpowie na Twoje potrzeby i dopiero określ stanowisko, na które poszukujesz nowego Pracownika.
Najpierw warto sprawdzić, jak wygląda sytuacja na rynku pracy względem ofert na to stanowisko oraz obecności Kandydatów. Sprawdź takie job boardy, jak: NoFluffJobs, JustJoinIT, RocketJobs, Pracuj.pl i porównaj oferty konkurencji na to stanowisko oraz sprawdź średnie wynagrodzenie.
Może się okazać, że rola jest bardzo niszowa i będziesz musiał rozważyć zmniejszenie wymagań lub zwiększyć oferowane wynagrodzenie. Aby sprawdzić, czy tacy Kandydaci są obecni na rynku, możesz zrobić research przykładowych profili na LinkedIn za pomocą słów kluczowych. Dzięki temu zobaczysz, czy na rynku są dostępne osoby o wybranych kompetencjach i jak łatwo będzie Ci ich znaleźć oraz jakich mogą oczekiwać warunków zatrudnienia.
Możesz też użyć stringa w wyszukiwarce. Przykładowy string:
site:linkedin.com/in "PHP Developer" AND "SQL" and ("Symfony" or "Laravel") AND "Docker" AND "API"
Żeby określić realistyczne oczekiwania, określ wymagania krytyczne oraz zastanów się, czego możecie nauczyć nową osobę już w trakcie pracy. Zastanów się, jakich Specjalistów masz już w swoim Zespole i czego mogą nauczyć nową osobę. Od razu określ, kto może nauczyć nową osobę danej umiejętności i czy znajdziecie na to zasoby czasowe w trakcie współpracy.
Zacznijmy od określenia oczekiwanego backgroundu zawodowego Kandydata.
Odpowiedz na pytania:
Określ, jakich umiejętności twardych oczekujesz od nowego Pracownika. Skupiamy się na tym kroku na konkretnych narzędziach oraz technologiach.
Odpowiedz na pytania:
Przechodzimy do umiejętności miękkich - związanych stricte z osobowością Kandydata i skillami związanymi ze współpracą w Zespole i z Klientem.
Odpowiedz na pytania:
Wiesz już kogo dokładnie poszukujesz i znasz oferty konkurencji. Zastanów się, czego oczekuje Candidate Persona względem pracodawcy i czego będzie potencjalnie oczekiwał od Ciebie.
Odpowiedz na pytania:
Po odpowiedzi na powyższe pytania masz już wszystkie konieczne informacje do stworzenia Candidate Persony. Przyszedł czas na spisanie tego, czego oczekujesz od Pracowników na danym stanowisku w czytelnej formie, aby dobrze służyło przez cały proces rekrutacji.
Przygotowaliśmy gotowy szablon gotowy do druku i wypełnienia, który zawiera wszystkie najważniejsze punkty oraz miejsce na spisanie odpowiedzi:
Stworzenie Profilu Kandydata przed przejściem do dalszego procesu rekrutacji to narzędzie, które posłuży Ci na każdym kolejnym etapie procesu rekrutacyjnego i odpłaci się oszczędnością czasu, szybszą i skuteczniejszą rekrutacją oraz ostatecznie ułatwi podjęcie decyzji odnośnie wyboru idealnego Pracownika. Opisana Candidate Persona usprawnia współpracę z Rekruterami czy innymi osobami zaangażowanymi w rekrutację - jest wygodną formą przekazywania informacji. Będzie również przydatna w przyszłych rekrutacjach nowych Pracowników na to samo stanowisko.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w określeniu wymogów i potrzeb na dane stanowisko oraz dalszej rekrutacji, możesz rozważyć:
Skorzystanie z usługi zewnętrznej to na pewno m. in. oszczędność czasu, dostęp do gotowego know-how, szybszy proces rekrutacji i zaopiekowany Candidate Experience / Employer Branding.
Jeśli szukasz wsparcia w zbudowaniu profilu idealnego Kandydata oraz przeprowadzeniu rekrutacji Pracowników IT, umów bezpłatną konsultację z Naszym CEO i HR Managerką, podczas której doradzimy, jak zorganizować proces rekrutacji Pracowników IT w Twojej firmie.