Czym różni się sourcing od tradycyjnej rekrutacji przez ogłoszenie i która opcja będzie dla Ciebie najlepsza? Sourcing/boolean search/x-ray search i rola Sourcera kojarzy się głównie z branżą IT, i jest to generalnie dobre skojarzenie, ponieważ właśnie w tym sektorze odnajdziemy dużo niszowych ról. Sourcing to najogólniej docieranie do kandydatów pasywnych, którzy sami z siebie nie poszukują pracy i nie wysyłają CV na ogłoszenia o pracę.
Jak ocenić, czy sourcing jest dobrym rozwiązaniem w Twojej rekrutacji? Czym dokładnie różni się sourcing kandydatów IT od "tradycyjnej rekrutacji" i na czym polegają różnice między jednym a drugim rozwiązaniem? W tym artykule porównuję sourcing i tradycyjną rekrutację oraz odpowiadam na pytanie, które rozwiązanie będzie najlepsze w wypadku Twojej firmy.
"Tradycyjna rekrutacja" na potrzebę artykułu jest rozumiana jako typowy proces, w którym firma poszukująca nowych pracowników publikuje ofertę pracy na portalu ogłoszeniowym i czeka na CV, które aktywnie wyślą kandydaci.
Sourcing to ogólnie określenie na metody aktywnego poszukiwania pasywnych kandydatów. Firma musi sama znaleźć kontakt do kandydata i zachęcić go do współpracy, niejako wywołując potrzebę zmiany pracy.
Żeby móc dobrze określić, która z "taktyk" rekrutacyjnych sprawdzi się na danym stanowisku, powinieneś zacząć od zbudowania Candidate Persony, czyli profilu idealnych kandydatów na to stanowisko.
Na podstawie powyższych informacji wiesz wstępnie, czy dane stanowisko jest niszowe, czy kandydaci chętnie sami poszukują pracy i aplikują na ogłoszenia o pracę.
Na podstawie profilu kandydatów na stanowisko w Twojej firmie okazuje się, że kandydaci raczej nie poszukują pracy aktywnie, a samo ogłoszenie o pracę może się nie sprawdzić. W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem będzie próba aktywnego dotarcia do nich, czyli najogólniej mówiąc: proces sourcingu. Jakie są metody aktywnego poszukiwania kandydatów pasywnych?
Sourcing poprzez LinkedIn to chyba najpopularniejsza nadal metoda. Na pewno zaletą LinkedIna jest to, że faktycznie masz tam dostęp do grona użytkowników którzy są nastawieni na kontakty typowo zawodowe. Niemniej LinkedIn jest popularną metodą, a to oznacza, że będziesz miał sporą konkurencję innych Sourcerów, którzy piszą do kandydatów. LinkedIn ma wersję darmową ze zwykłą wyszukiwarką bez zaawansowanych filtrów i LinkedIn Recruiter z bardziej zaawansowanymi opcjami. Darmowa wyszukiwarka może być opcją na początek, jednak bez zaawansowanych opcji znajdziesz zdecydowanie mniejszą grupę i dotrzesz do tych najbardziej obleganych profili przez innych rekruterów/sourcerów.
Możesz użyć najzwyklejszej wyszukiwarki Google. Metody sourcingu poprzez wyszukiwarkę to Boolean search oraz X-ray search.
Boolean search to operatory, które umożliwiają wyszukiwanie warunkowe, dzięki czemu dostaniesz wyniki tylko zawierające kolejne frazy, lub tylko niezawierające konkretnych fraz, lub zawierające jedną z kilku fraz.... opcji jest dużo.
Przykład:
„PHP Developer” AND „SQL” and („Symfony” or „Laravel”) AND „Docker” AND „API”
Czyli wynik musi zawierać frazę PHP Developer, SQL oraz Symfony LUB Laravel oraz Docker i API.
X-ray search to przeszukiwanie konkretnej witryny. Zakładając, że chcemy szukać wspomnianego PHP Developera w profilach na LinkedIn, przed naszym stringiem dodajemy:
site:linkedin.com/in
Co daje nam:
site:linkedin.com/in „PHP Developer” AND „SQL” and („Symfony” or „Laravel”) AND „Docker” AND „API”
Dobrym kanałem dojścia do kandydatów są portale branżowe, gdzie specjaliści wstawiają swoje portfolio i wymieniają się wiedzą. Najpopularniejsze miejsca to GitHub i Stack Overflow pod względem programistów, czy Behance pod względem Designerów. Możesz przeszukać te portale metodą X-ray search i jednocześnie od razu zweryfikować portfolio danej osoby, czyli wiedzę praktyczną.
Na Facebooku dobrze jest zwrócić uwagę na grupy tematyczne. Możesz spróbować udzielać się aktywnie w wątkach i kontaktować się z osobami o pożądanych kompetencjach. Twitter (X) za to posiada zaawansowaną wyszukiwarkę, która również pozwala przeszukiwać bazę użytkowników.
Czyli dostęp do zaawansowanych opcji LinkedIn dla rekruterów ułatwiających sourcing.
Umożliwia sourcing profili kandydatów na takich stronach jak: LinkedIn, Dribble, GitHub, Xing, Stack Overflow, X (Twitter).
Ułatwia sourcing kandydatów na GitHubie razem ze znalezieniem danych kontaktowych.
Sourcing może być czasochłonny i często wymaga dużej wiedzy o rynku. Często o znalezieniu idealnego kandydata decydują niuanse, jak np. inaczej sformułowana nazwa stanowiska w profilu. Doświadczeni rekruterzy i sourcerzy IT mają gotową bazę wiedzy na temat rynku oraz metod dotarcia do niszowych kandydatów i procesu sourcingu.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w wybraniu metody rekrutacji oraz znalezieniu odpowiedniego kandydata - wypełnij formularz, a nasza HR Business Partnerka oraz CEO skontaktują się z Tobą, aby dobrać najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.