To, że w skład zespołu projektowego IT powinni wchodzić programiści - chyba wie każdy ;) Wraz z rośnięciem potrzeb, projektu i rozwojem firmy przychodzi jednak moment, kiedy programiści nie powinni samodzielnie panować nad każdym aspektem działania projektu IT/rozwoju produktu. W czasach, gdy każdy jest agile i pracuje w scrumie, osoby nowe w świecie zarządzania zespołami IT zderzają się z wieloma pojęciami określającymi członków zespołu/projektu IT, które na początek mogą wydawać się przytłaczające i niezrozumiałe.
Dziś chciałabym się skupić na rolach w zespole IT - i wyjaśnić, na czym one polegają, w prosty i zrozumiały sposób, oraz kiedy faktycznie jest dobry moment, żeby rozbudować swój zespół projektowy o nowych członków zespołu w nowych rolach.
Skupiam się na rolach, z którymi zapewne spotkasz się najczęściej. Można oczywiście wymienić równiez specjalistów ds. chmury, baz danych, cyberbezpieczeństwa... jednak są to role nie stricte projektowe, i zazwyczaj obecne w dużych zespołach.
Project Manager (kierownik lub menedżer projektu) o osoba odpowiedzialna za planowanie, realizację i nadzór nad projektem od początku do końca. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie, że prace postępują zgodnie z harmonogramem, budżetem i zakresem, a zespół ma wszystko, czego potrzebuje do osiągnięcia celu i dowiezienia projektu. Osoba ta ściąga z programistów obowiązek organizacji swoich zadań i kontaktu z klientem oraz pilnowania terminów.
Product Owner to ktoś, kto wie, czego użytkownicy i klienci oczekują od produktu/projektu. Reprezentuje ich interesy i dba o to, by zespół pracował nad tymi funkcjonalnościami, które są najważniejsze. To osoba, która decyduje, co będzie priorytetem w projekcie. W mniejszych zespołach rola PO i PM będzie się często ze sobą łączyć.
Tester, czyli QA (Quality Assurance) - jego rola to sprawdzanie, czy produkt działa poprawnie i spełnia wszystkie wymagania. Wykrywa błędy i problemy, zanim produkt trafi do użytkowników, co pomaga uniknąć problemów po wdrożeniu.
Analityk Biznesowy to osoba, która zajmuje się analizą potrzeb biznesowych firmy i przekształcaniem ich w konkretne wymagania dla zespołu/projektu IT. Pomaga w zrozumieniu, jakie funkcje powinien posiadać produkt, by spełniał oczekiwania klientów i biznesu. W mniejszych zespołach rola ta łączy się często z rolą PO/PM.
DevOps to rola, która łączy kompetencje programistów (Dev) z działem operacyjnym (Ops). DevOps dba o to, by oprogramowanie było łatwo i szybko wdrażane, a także monitorowane po wdrożeniu. Jest odpowiedzialny za automatyzację procesów i utrzymanie stabilności systemów. W mniejszych zespołach rola ta łączy się często z rolą Architekta czy Tech Lead'a.
UX/UI Designer to osoba odpowiedzialna za to, jak produkt wygląda i jak się go używa. UX (User Experience) skupia się na tym, by korzystanie z produktu było łatwe i przyjemne, natomiast UI (User Interface) zajmuje się projektowaniem estetycznego i intuicyjnego interfejsu. Dostarcza makiety, które programiści przekładają na kod.
Tech Lead to lider techniczny zespołu. Jego rola polega na kierowaniu zespołem programistów, podejmowaniu decyzji technicznych i dbaniu o wysoką jakość kodu. To osoba, która łączy umiejętności programistyczne z umiejętnościami zarządzania ludźmi. Może on również wspierać zespół PM/PO w kontakcie z klientem od strony technologicznej i dobieraniu odpowiednich rozwiązań.
Zatrudnianie od razu wszystkich wyżej wymienionych osób to mało strategiczne rozwiązanie. Dlatego chciałabym zdroworozsądkowo przybliżyć Ci, kiedy faktycznie powinieneś zatrudniać osoby do nowych ról i dlaczego może Ci to dać wymierne korzyści dla projektu.
Czyli kiedy przyszedł moment, aby do Twojego zespołu dołączył Project Manager, Product Owner czy Analityk - specjalista w obszarze zarządzania projektem, badania oczekiwań i przekładania ich na taski dla programistów,.
Niektóre z tych punktów mogłyby się wydawać sugestią, że po prostu potrzebujesz kolejnego programisty do zespołu. Jednak jeżeli powyższa lista wpisuje się w Twoje problemy - to dobry moment, żeby ktoś zdjął z programistów obowiązek analizy biznesowej i organizowania zadań oraz zarządzania projektem.
W pierwszej kolejności powinieneś rozważyć wdrożenie do Twojego zespołu roli Project Managera, który połączy rolę Product Ownera i Analityka. Obłożenie obowiązkami na tym etapie nie jest prawdopodobnie na tyle duże, żeby rozbijać tę rolę na 3 różne, dlatego proponuję do tego zacząć. Kandydaci doświadczeni w zarządzaniu projektami IT mają zazwyczaj bardzo szerokie kompetencje i radzą sobie z zadaniami z tych 3 obszarów.
Zastanawiasz się, czy w Twoim zespole projektowym jest potrzebna osoba, która będzie nim zarządzała? Możemy Ci pomóc przeanalizować Twoją sytuację i dobrać najlepsze rozwiązanie lub wesprzeć Cię w niepełnym wymiarze godzin w organizowaniu pracy zespołu. Skontaktuj się z nami, żeby porozmawiać o Twoich wyzwaniach związanych z IT w firmie.
Tester w zespole to przede wszystkim krok w stronę rozwiązań, które są wdrażane na produkcję bez konieczności poprawek, a błędy są wykrywane na wczesnym etapie i łatwe do naprawy.
Podkreślam, że potrzeby pod kątem projektowania wizualnego muszą być duże i ciągłe. Wiele firm do późnego etapu rozwoju decyduje się na współprace z UX/UI Designerami w niepełnym wymiarze godzin, i w wielu wypadkach się to sprawdza. Niemniej, jeżeli przede wszystkim 1. punkt dotyczy Twojej firmy, warto rozważyć zatrudnienie osoby od UX/UI.
Korzyści nieco pokrywają się z tymi związanymi z zatrudnieniem PM/PO/BA, jednak w przypadku Tech Lead'a bierzemy pod uwagę głębsze rozumienie technologiczne i wsparcie od tej strony klienta docelowego, jak i zespołu. Specjalista w roli Tech Lead'a nie rozpisuje zadań i nie organizuje pracy zespołu, ale oferuje wielopłaszczyznową wiedzę techniczną, dzięki temu usprawnia procesy wytwarzania oprogramowania, wdrażania na produkcję, doradza w jakim kierunku iść pod kątem programistycznym, żeby rozwiązania były skalowalne czy identyfikuje i zarządza długiem technologicznym.
Rola Tech Lead'a w mniejszych zespołach będzie łączyć rolę Architekta, DevOpsa i Team Leadera, dlatego potrzeba w niej osoby zarówno technicznej, ale też dobrej pod kątem komunikacyjnym i pod kątem umiejętności zarządzania.
Wdrożenie wszystkich tych osób do zespołu wymaga dobrze opracowanej strategii, oceny pod kątem biznesowo-technologicznym i, rzecz jasna, kosztów. Jeżeli widzisz wyżej wymienione potrzeby, ale nie jesteś pewien, czy osoba w tej roli będzie miała obłożenie w pełnym wymiarze godzin lub nie chcesz początkowo inwestować w nowe role w zespole full-time, możesz rozważyć współpracę w niepełnym wymiarze godzin.
Możemy pomóc Ci przeanalizować Twoją sytuację i dobrać odpowiednie rozwiązanie. Jeżeli rozważasz rozbudowę zespołu IT i potrzebujesz wsparcia - możesz się z nami skontaktować za pomocą formularza, a my odezwiemy się do Ciebie, aby umówić spotkanie z osobą, która przeanalizuje Twoją sytuację pod kątem biznesowym i IT.