Sourcing vs „tradycyjny proces rekrutacji” przez ofertę pracy – jakie są różnice, kiedy i jak poszukiwać aktywnie potencjalnych kandydatów?

Czym różni się sourcing od tradycyjnej rekrutacji przez ogłoszenie i która opcja będzie dla Ciebie najlepsza? Sourcing/boolean search/x-ray search i rola Sourcera kojarzy się głównie z branżą IT, i jest to generalnie dobre skojarzenie, ponieważ właśnie w tym sektorze odnajdziemy dużo niszowych ról. Sourcing to najogólniej docieranie do kandydatów pasywnych, którzy sami z siebie nie poszukują pracy i nie wysyłają CV na ogłoszenia o pracę.

Jak ocenić, czy sourcing jest dobrym rozwiązaniem w Twojej rekrutacji? Czym dokładnie różni się sourcing kandydatów IT od „tradycyjnej rekrutacji” i na czym polegają różnice między jednym a drugim rozwiązaniem? W tym artykule porównuję sourcing i tradycyjną rekrutację oraz odpowiadam na pytanie, które rozwiązanie będzie najlepsze w wypadku Twojej firmy.

Sourcing vs tradycyjna rekrutacja – czym się różnią?

Tradycyjna rekrutacja za pomocą ogłoszenia o pracę – poszukiwanie kandydatów aktywnych

„Tradycyjna rekrutacja” na potrzebę artykułu jest rozumiana jako typowy proces, w którym firma poszukująca nowych pracowników publikuje ofertę pracy na portalu ogłoszeniowym i czeka na CV, które aktywnie wyślą kandydaci.

Sourcing/boolean search/x-ray search/direct search – poszukiwanie kandydatów pasywnych

Sourcing to ogólnie określenie na metody aktywnego poszukiwania pasywnych kandydatów. Firma musi sama znaleźć kontakt do kandydata i zachęcić go do współpracy, niejako wywołując potrzebę zmiany pracy.

Kiedy skorzystać z metod sourcingu kandydatów, a kiedy przeprowadzić tradycyjny proces rekrutacji?

Zacznij od Candidate Persony

Żeby móc dobrze określić, która z „taktyk” rekrutacyjnych sprawdzi się na danym stanowisku, powinieneś zacząć od zbudowania Candidate Persony, czyli profilu idealnych kandydatów na to stanowisko.

Szablon profilu kandydata

Więcej na temat Candidate Persony możesz przeczytać w podlinkowanym artykule, a poprzez poniższy formularz możesz pobrać darmowy szablon, który ułatwi Ci przygotowanie persony kandydatów:


W skrócie – 6 najważniejszych kroków do zbudowania profilu kandydata:

  1. Odpowiedz na pytanie: Dlaczego poszukuję nowej osoby do zespołu?

  • Co było czynnikiem zapalnym do poszukiwania nowej osoby?

  • Na jakie potrzeby/braki w mojej firmie ma odpowiedzieć nowa osoba?

  • Jaki problem chcę rozwiązać rekrutując nowego Członka Zespołu?

  • Jakie będą jego codzienne obowiązki?

  • Jakie działania musi podjąć nowa osoba, żeby rozwiązać moje problemy?

  1. Zrób research rynku – ilu specjalistów w tej dziedzinie jest dostępnych na rynku pracy i jakie są standardowe wynagrodzenia na tym stanowisku?

  • Możesz skorzystać z wyszukiwarki profili na LinkedIn i wstępnie zobaczyć, ile osób z danej specjalizacji uda Ci się wyszukać.

  1. Odpowiedz na pytanie: czy i jakie doświadczenie powinna mieć osoba na tym stanowisku

  2. Odpowiedz na pytanie: czy i jakie kompetencje twarde (m. in. techniczne) powinna mieć osoba na tym stanowisku?

  3. Odpowiedz na pytanie: czy i jakie kompetencje miękkie powinna mieć osoba na tym stanowisku?

  4. Na podstawie powyższych informacji: czy i gdzie taka osoba poszukuje pracy?

Wniosek – najczęstsze powody, żeby zdecydować się na sourcing

  1. Tradycyjna rekrutacja nie sprawdza się, bo dostajesz mało jakościowych aplikacji.

  2. Na rynku jest mało kandydatów o potrzebnych kompetencjach.

  3. Na rynku jest duża konkurencyjność wśród firm w obrębie ofert na to stanowisko.

Na podstawie powyższych informacji wiesz wstępnie, czy dane stanowisko jest niszowe, czy kandydaci chętnie sami poszukują pracy i aplikują na ogłoszenia o pracę.

Najpopularniejsze metody sourcingu kandydatów pasywnych

Na podstawie profilu kandydatów na stanowisko w Twojej firmie okazuje się, że kandydaci raczej nie poszukują pracy aktywnie, a samo ogłoszenie o pracę może się nie sprawdzić. W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem będzie próba aktywnego dotarcia do nich, czyli najogólniej mówiąc: proces sourcingu. Jakie są metody aktywnego poszukiwania kandydatów pasywnych?

LinkedIn

Sourcing poprzez LinkedIn to chyba najpopularniejsza nadal metoda. Na pewno zaletą LinkedIna jest to, że faktycznie masz tam dostęp do grona użytkowników którzy są nastawieni na kontakty typowo zawodowe. Niemniej LinkedIn jest popularną metodą, a to oznacza, że będziesz miał sporą konkurencję innych Sourcerów, którzy piszą do kandydatów. LinkedIn ma wersję darmową ze zwykłą wyszukiwarką bez zaawansowanych filtrów i LinkedIn Recruiter z bardziej zaawansowanymi opcjami. Darmowa wyszukiwarka może być opcją na początek, jednak bez zaawansowanych opcji znajdziesz zdecydowanie mniejszą grupę i dotrzesz do tych najbardziej obleganych profili przez innych rekruterów/sourcerów.

Proces sourcingu poprzez wyszukiwarkę

Możesz użyć najzwyklejszej wyszukiwarki Google. Metody sourcingu poprzez wyszukiwarkę to Boolean search oraz X-ray search.

Boolean search to operatory, które umożliwiają wyszukiwanie warunkowe, dzięki czemu dostaniesz wyniki tylko zawierające kolejne frazy, lub tylko niezawierające konkretnych fraz, lub zawierające jedną z kilku fraz…. opcji jest dużo.

Przykład:

„PHP Developer” AND „SQL” and („Symfony” or „Laravel”) AND „Docker” AND „API”

Czyli wynik musi zawierać frazę PHP Developer, SQL oraz Symfony LUB Laravel oraz Docker i API.

X-ray search to przeszukiwanie konkretnej witryny. Zakładając, że chcemy szukać wspomnianego PHP Developera w profilach na LinkedIn, przed naszym stringiem dodajemy:

site:linkedin.com/in

Co daje nam:

site:linkedin.com/in „PHP Developer” AND „SQL” and („Symfony” or „Laravel”) AND „Docker” AND „API”

GitHub, Stack Overflow, Behance, inne

Dobrym kanałem dojścia do kandydatów są portale branżowe, gdzie specjaliści wstawiają swoje portfolio i wymieniają się wiedzą. Najpopularniejsze miejsca to GitHub i Stack Overflow pod względem programistów, czy Behance pod względem Designerów. Możesz przeszukać te portale metodą X-ray search i jednocześnie od razu zweryfikować portfolio danej osoby, czyli wiedzę praktyczną.

Media społecznościowe: Facebook, Twitter (X), inne

Na Facebooku dobrze jest zwrócić uwagę na grupy tematyczne. Możesz spróbować udzielać się aktywnie w wątkach i kontaktować się z osobami o pożądanych kompetencjach. Twitter (X) za to posiada zaawansowaną wyszukiwarkę, która również pozwala przeszukiwać bazę użytkowników.

Pomocne narzędzia

LinkedIn Recruiter

Czyli dostęp do zaawansowanych opcji LinkedIn dla rekruterów ułatwiających sourcing.

Recruit’em

Umożliwia sourcing profili kandydatów na takich stronach jak: LinkedIn, Dribble, GitHub, Xing, Stack Overflow, X (Twitter).

OctoHR

Ułatwia sourcing kandydatów na GitHubie razem ze znalezieniem danych kontaktowych.

Sourcing samodzielnie czy ze wsparciem?

Sourcing może być czasochłonny i często wymaga dużej wiedzy o rynku. Często o znalezieniu idealnego kandydata decydują niuanse, jak np. inaczej sformułowana nazwa stanowiska w profilu. Doświadczeni rekruterzy i sourcerzy IT mają gotową bazę wiedzy na temat rynku oraz metod dotarcia do niszowych kandydatów i procesu sourcingu.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w wybraniu metody rekrutacji oraz znalezieniu odpowiedniego kandydata – wypełnij poniższy formularz, a nasza HR Business Partnerka oraz CEO skontaktują się z Tobą, aby dobrać najlepsze rozwiązanie dla Twojej firmy.

    Zapoznaj się z Naszą usługą rekrutacji specjalistów IT.

    HR Business Partner
    Recruitment, Sourcing, HR, Employer Branding, Candidate Experience, Marketing and IT enjoyer with 2+ years experience in the industry.

    Powiązane