Strategia sprzedażowa czy marketingowa i ich znaczenie raczej nie są już obce większości osób, które prowadzą firmę. Zauważyliśmy jednak, że zdecydowanie mniejszy odsetek przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z istotności wdrożenia strategii IT w firmie i jej wpływu na cele strategiczne firmy.
Okazuje się jednak, że brak strategii IT może istotnie blokować Twoją firmę przed dalszym rozwojem i realizacją celów strategicznych, a największe konsekwencje braku strategii IT odczuwa się właśnie w fazie intensywnego rozwoju.
W dużym skrócie, z perspektywy biznesowej, brak strategii IT prowadzi do sytuacji, w której technologia staje się wąskim gardłem w dalszym rozwoju firmy i realizacji celów strategicznych. Składają się na to m. in.:
Szybkie decyzje biznesowe z krótkimi terminami realizacji zadań zmuszają dział IT do wdrażania rozwiązań, które długoterminowo prowadzą do kumulowania długu technologicznego. Jeżeli w procesie planowania nie uwzględnisz potencjalnych długoterminowych skutków w postaci długu, może się on stać dużym obciążeniem.
Strategia IT to m. in. rozkład kompetencji w zespole, których potrzebujesz, aby skutecznie ją realizować. Bez strategii biznesowej która uwzględnia i przewiduje długoterminowe potrzeby informatyczne, możesz mieć w zespole istotne, trudne do zidentyfikowania braki lub nadmiarowe etaty.
Strategia IT pozwala podejmować dobre decyzje rekrutacyjne na bazie kompetencji potrzebnych na każdym etapie wytwarzania oprogramowania.
Brak strategii IT może generować dodatkowe koszty, które wynikają m. in z:
Nieoptymalne zaplecze technologiczne firmy wpływa na płynność jej funkcjonowania i jakości usług, co może prowadzić do mniejszej atrakcyjności na tle konkurencji.
Nadrabianie nieprzewidzianych zaległości IT/długu technologicznego IT może blokować firmę przed dalszą skalowalnością i rozwojem.
Powinieneś zdecydować, jaką część prac wykonujesz w obrębie swojego zespołu IT, a jaką zlecasz zewnętrznemu dostawcy (outsourcing).
Więcej na temat tego, kiedy lepiej współpracować z zespołem in house, a kiedy z zewnętrznym dostawcą, pisaliśmy pod tym linkiem. Będzie to zależało m. in. od tego, czy Twoje potrzeby informatyczne są ciągłe i duże, czy może przychodzą falowo.
Czyli zdefiniowanie procesów i tego, jakich kompetencji potrzebujemy na każdym z etapów. Dzięki temu podejmujesz dobre decyzje rekrutacyjne, a w Twoim zespole nie ma luk kompetencyjnych lub nadmiarowych etatów.
Czyli ocena tego, co obecnie posiada Twoja firma, oraz oczekiwanego stanu docelowego. Powinieneś określić m. in., które elementy wspierają kluczowe procesy biznesowe i wymagają priorytetowego wsparcia/powinny być objęte utrzymaniem, a które należy porzucić, aby nie generować dodatkowych kosztów.
Powinieneś zdefiniować m. in. sposób, w jaki potrzeby biznesowe są przekładane na zadania zlecane działowi IT oraz ustalić metodykę pracy, która pozwoli na bieżąco weryfikować efekty prac i wdrażać konieczne poprawki.
Budowanie strategii biznesowej IT od zera to złożony proces. Potrzebujesz do tego osoby, która łączy wiedzę techniczną i biznesową i jest w stanie przeprowadzić audyt obecnej infrastruktury/oprogramowania, procesów biznesowych, metodyki pracy zespołu IT, kompetencji które wchodzą w jego skład, i zaproponować plan działań krótko- i długoterminowych, aby nadrobić zaległości, ale też przeciwdziałać im w przyszłości.
Twoim zespole obecnie nie ma osoby, która jest w stanie ocenić kondycję Twojego działu IT? Stworzyliśmy listę 7 pytań, które powinieneś sobie zadać, aby zbadać obecną kondycję IT w Twojej firmie. Dzięki niej będziesz w stanie przeprowadzić mini-audyt, nawet jeżeli jesteś osobą nietechniczną.
Jeżeli Twoja firma jest w fazie intensywnego rozwoju i chcesz, aby IT podążało za biznesem i celami biznesowymi lub chcesz stworzyć strategię IT od zera - wypełnij formularz. Skontaktujemy się z Tobą, aby wspólnie z doświadczonym CTO przeanalizować Twoją sytuację i zaproponować optymalne rozwiązanie.