Strategia sprzedażowa czy marketingowa i ich znaczenie raczej nie są już obce większości osób, które prowadzą firmę. Zauważyliśmy jednak, że zdecydowanie mniejszy odsetek przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z istotności wdrożenia strategii IT w firmie i jej wpływu na cele strategiczne firmy.
Okazuje się jednak, że brak strategii IT może istotnie blokować Twoją firmę przed dalszym rozwojem i realizacją celów strategicznych, a największe konsekwencje braku strategii IT odczuwa się właśnie w fazie intensywnego rozwoju.
Skutki braku strategii IT – technologia, która nie nadąża za potrzebami biznesowymi
W dużym skrócie, z perspektywy biznesowej, brak strategii IT prowadzi do sytuacji, w której technologia staje się wąskim gardłem w dalszym rozwoju firmy i realizacji celów strategicznych. Składają się na to m. in.:
Dług technologiczny IT
Szybkie decyzje biznesowe z krótkimi terminami realizacji zadań zmuszają dział IT do wdrażania rozwiązań, które długoterminowo prowadzą do kumulowania długu technologicznego. Jeżeli w procesie planowania nie uwzględnisz potencjalnych długoterminowych skutków w postaci długu, może się on stać dużym obciążeniem.
Nieodpowiedni rozkład kompetencji w zespole IT
Strategia IT to m. in. rozkład kompetencji w zespole, których potrzebujesz, aby skutecznie ją realizować. Bez strategii biznesowej która uwzględnia i przewiduje długoterminowe potrzeby informatyczne, możesz mieć w zespole istotne, trudne do zidentyfikowania braki lub nadmiarowe etaty.
Strategia IT pozwala podejmować dobre decyzje rekrutacyjne na bazie kompetencji potrzebnych na każdym etapie wytwarzania oprogramowania.
Generowanie nadmiarowych kosztów czasowych i finansowych
Brak strategii IT może generować dodatkowe koszty, które wynikają m. in z:
nadmiarowych etatów – kompetencje w zespole IT nie są zaplanowane, przez co decyzje rekrutacyjne są podejmowane „na ślepo”,
zbędnych procesów – na które poświęcany jest czas członków zespołu IT,
niewykorzystanej lub źle wykorzystanej infrastruktury IT – infrastruktura zabiera czas potrzebny na jej utrzymanie mimo braku udziału w ważnych procesach biznesowych lub nie jest wykorzystywany jej pełny potencjał na rzecz rozwiązań, które generują dodatkowe koszty,
wspieranie/finansowanie zbędnych funkcjonalności IT/aplikacji IT/licencji IT,
nadrabiania długu technologicznego IT, który nie został odpowiednio przewidziany,
niższa jakość usług/produktów, przez co spada zadowolenie klientów docelowych firmy.
Niższa konkurencyjność
Nieoptymalne zaplecze technologiczne firmy wpływa na płynność jej funkcjonowania i jakości usług, co może prowadzić do mniejszej atrakcyjności na tle konkurencji.
Blokada w skalowalności firmy
Nadrabianie nieprzewidzianych zaległości IT/długu technologicznego IT może blokować firmę przed dalszą skalowalnością i rozwojem.
Co powinna zawierać strategia IT? Najważniejsze elementy
Zakres prac IT wykonywanych in-house i zlecanych na zewnątrz
Powinieneś zdecydować, jaką część prac wykonujesz w obrębie swojego zespołu IT, a jaką zlecasz zewnętrznemu dostawcy (outsourcing).
Więcej na temat tego, kiedy lepiej współpracować z zespołem in house, a kiedy z zewnętrznym dostawcą, pisaliśmy pod tym linkiem. Będzie to zależało m. in. od tego, czy Twoje potrzeby informatyczne są ciągłe i duże, czy może przychodzą falowo.
Rozkład kompetencji w dziale IT
Czyli zdefiniowanie procesów i tego, jakich kompetencji potrzebujemy na każdym z etapów. Dzięki temu podejmujesz dobre decyzje rekrutacyjne, a w Twoim zespole nie ma luk kompetencyjnych lub nadmiarowych etatów.
Obecna i docelowa architektura IT
Czyli ocena tego, co obecnie posiada Twoja firma, oraz oczekiwanego stanu docelowego. Powinieneś określić m. in., które elementy wspierają kluczowe procesy biznesowe i wymagają priorytetowego wsparcia/powinny być objęte utrzymaniem, a które należy porzucić, aby nie generować dodatkowych kosztów.
Metodyka zarządzania projektami IT i mapa procesów biznesowych w dziale IT
Powinieneś zdefiniować m. in. sposób, w jaki potrzeby biznesowe są przekładane na zadania zlecane działowi IT oraz ustalić metodykę pracy, która pozwoli na bieżąco weryfikować efekty prac i wdrażać konieczne poprawki.
Strategia IT – jak ją stworzyć i wdrożyć w Twojej firmie?
Budowanie strategii biznesowej IT od zera to złożony proces. Potrzebujesz do tego osoby, która łączy wiedzę techniczną i biznesową i jest w stanie przeprowadzić audyt obecnej infrastruktury/oprogramowania, procesów biznesowych, metodyki pracy zespołu IT, kompetencji które wchodzą w jego skład, i zaproponować plan działań krótko- i długoterminowych, aby nadrobić zaległości, ale też przeciwdziałać im w przyszłości.
Twoim zespole obecnie nie ma osoby, która jest w stanie ocenić kondycję Twojego działu IT? Stworzyliśmy listę 7 pytań, które powinieneś sobie zadać, aby zbadać obecną kondycję IT w Twojej firmie. Dzięki niej będziesz w stanie przeprowadzić mini-audyt, nawet jeżeli jesteś osobą nietechniczną.
Jeżeli Twoja firma jest w fazie intensywnego rozwoju i chcesz, aby IT podążało za biznesem i celami biznesowymi lub chcesz stworzyć strategię IT od zera – wypełnij poniższy formularz. Skontaktujemy się z Tobą, aby wspólnie z doświadczonym CTO przeanalizować Twoją sytuację i zaproponować optymalne rozwiązanie.
Dowiedz się więcej na temat tego, jak pomagamy w tworzeniu strategii IT przeprowadzając audyt IT oraz we wdrożeniu strategii IT we współpracy z doświadczonym CTO.
P. S. Poszukujesz więcej źródeł wiedzy na temat zarządzania IT w firmie? Nasz CEO – Grzegorz – nagrywa na ten temat podcast, w którym porusza typowe problemy przedsiębiorców, którzy chcą skutecznie zarządzać działem IT w firmie, aby był partnerem w realizowaniu strategii biznesowej firmy.
Jeżeli preferujesz formę „słuchaną” – poniżej zamieszczam listę odcinków.